نبود همکاری بین سازمانی حلقه مفقوده در حوزه مدیریت پسماند است

دوشنبه 02 شهریور 1394 ساعت 01:51
نبود همکاری بین سازمانی حلقه مفقوده در حوزه مدیریت پسماند است
وزارت نیرو به دنبال افزایش سهم نیروگاه های تجدیدپذیر در سبد انرژی 

 

مدیرعامل سازمان انرژی های نو ایران (سانا) گفت: نبود همکاری بین سازمانی حلقه مفقوده در حوزه مدیریت پسماند است و رفع ناهماهنگی ها می تواند تهدید زباله ها در کشور را به فرصت تولید انرژی تبدیل کند
به گزارش پسماند ایران: سیدمحمد صادق زاده در نخستین همایش تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری در سالن همایش های وزارت نیرو، اظهار داشت: در صنعت برق همه امکانات بسیج شده تا قدمی در راستای توسعه انرژی های تجدیدپذیر و حفاظت از محیط زیست برداشته شود.
وی گفت: آنچه در این میان کمبود آن احساس می شود، ارتباط بین اجزا و عواملی است که این هدف را دنبال می کند به طوری که نبود همکاری بین سازمانی حلقه مفقوده در حوزه مدیریت پسماند است.
صادق زاده با بیان اینکه وزارت نیرو به دنبال افزایش سهم نیروگاه های تجدیدپذیر در سبد انرژی است، افزود: مصوبه سی ام تیرماه سال ۹۴ وزیر نیرو مسیرها را به طور شفاف مشخص کرده به طوری که توسعه نیروگاه های زباله سوز به وضوح در این مصوبه اشاره شده است.
وی خاطرنشان کرد: شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت می توانند با راه اندازی نیروگاه های زباله سوز و زیست - توده که البته آلاینده نباشند، در راستای تحقق و توسعه این مهم گام بردارند.
مدیرعامل سانا تصریح کرد: در این راستا شهرداری ها باید با در نظر گرفتن شرایط خاص شهر خود اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری جمع آوری کنند چرا که این نیروگاه ها برخلاف سایر نیروگاه ها از شرایط خاص برخوردارند. وی بیان داشت: محصول جانبی این صنعت تولید برق و انرژی است و اصل موضوع جذب زباله و استفاده از آن است که در این میان شهرداری ها نقش کلیدی دارند.
صادق زاده با اشاره به خلاصه ای از قوانین و مقررات وزرات نیرو در این زمینه، اضافه کرد: ماده ۶۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، بند ب ماده ۱۳۲قانون برنامه پنجم توسعه کشور و ماده ۶۱قانون اصلاح الگوی مصرف؛ قوانینی هستند که می توانند وزارت نیرو، سرمایه گذاران و مجریان را یاری کنند.
وی همچنین به نرخ تضمینی برق برای انواع فناوری های تجدیدپذیر اشاره کرد که در مصوبه ۳۰تیرماه وزیر نیرو برخلاف سال های گذشته متفاوت در نظر گرفته شده و افزود: تجربه موفق سایر کشورهای فعال در این حوزه در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با روش خرید تضمینی برق در ایران اجرایی خواهد شد.
مدیرعامل سانا سال ۹۴را طلایی ترین سال در حوزه توسعه انرژی های تجدیدپذیر برشمرد و تصریح کرد: در قانون اساسی نیز حمایت ویژه ای از فعالان و سرمایه گذاران خارجی این حوزه پیش بینی شده است. وی در خاتمه با اشاره به قابلیت های بالای کشور در توسعه انرژی های تجدیدپذیر برای همکاری با شهرداری ها به منظور مطالعه و اجرای طرح های مرتبط و تبدیل تهدید زباله به فرصت تبدیل انرژی اعلام آمادگی کرد.

 

منبع : سرمد نیوز