ارائه نسخه واحد برای مدیریت پسماند در شهرها امکانپذیر نیست

دوشنبه 02 شهریور 1394 ساعت 02:58
ارائه نسخه واحد برای مدیریت پسماند در شهرها امکانپذیر نیست
نمی توان نسخه واحدی برای احداث نیروگاه های زباله سوز در همه شهرها پیچید. 

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به ترکیبات پیچیده فیزیکی و شیمیایی زباله ها، گفت: نمی توان نسخه واحدی برای احداث نیروگاه های زباله سوز در همه شهرها پیچید.
به گزارش پسماند ایران، علی نجفی روز یکشنبه در نخستین همایش تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری در سالن همایش های وزارت نیرو، با اشاره به تجربه موفق شهرداری مشهد در مدیریت پسماندها، اظهار داشت: اگر به دنبال افزایش اشتغال، حفظ محیط زیست و محیطی امن هستیم، باید به سراغ مدیریت پسماند و زباله برویم.
وی گفت: برای ورود به دنیای پسماند و شناخت آن باید با تجهیزات کامل وارد شویم و در این زمینه باید هوشیار باشیم که همچون مقوله ساخت کمپوست که زمانی در سراسر کشور بدون انجام مطالعات و امکان سنجی همه گیر شده بود، سوار بر امواج نشویم. نجفی دنیای زباله ها و پسماندها را دنیایی پیچیده توصیف و با اشاره به ترکیبات پیچیده فیزیکی و شیمیایی زباله ها، تصریح کرد: نمی توان نسخه واحدی برای احداث نیروگاه های زباله سوز در همه شهرها پیچید.
وی تاکید کرد: توریست ها و مسافران، نوع مصرف در شهرها و مسائل اقتصادی، عوامل شناخت اجتماعی شهرها در این موضوع است و باید پس از جمع آوری داده ها و شناخت روش های مؤثر، به انتخاب شیوه برتر و بهینه پرداخت.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بر لزوم اجرای طرح های پایلوت پیش از اجرای طرح های اصلی و بزرگ تاکید کرد و گفت: ما امانتدار سرمایه های جامعه هستیم و باید به شدت از شتابزدگی در افتتاح طرح ها و پروژه های بزرگ (موضوعی که متاسفانه امروز باب شده) پرهیز کنیم.
وی به بیان چالش های اصلی فراروی انرژی های نو در کشور پرداخت و اضافه کرد: فقدان کارشناسان خبره در روش های استحصال این انرژی، عدم وجود مهندسان مکانیک و قدرت در شهرداری ها (که لازمه انجام این کار بهره گیری از توانمندی و تخصص این مهندسان است)، علمی نبودن زیرساخت های کشور در انرژی های تجدیدپذیر و عدم انطباق تکنولوژی وارداتی سایر کشورها با زیرساخت ها و زباله های کشور، از جمله چالش های موجود است.
این مقام مسؤول در پایان با تاکید بر در نظر گرفتن مقوله مهم اقتصاد محیط زیست در این طرح ها، افزود: باید برای مقوله های مهمی همچون آلودگی محیط زیست وجه تعریف کرد و در غیر این صورت این پروژه ها توجیه اقتصادی نخواهند داشت.
گفتنی است؛ این همایش با همکاری وزارت نیرو، سازمان انرژی های نو ایران (سانا) و شورای عالی استان ها با اهداف ارتقای همکاری های بین سازمانی در حوزه مدیریت پسماند، دانش افزایی و ارتقای آگاهی های جوامع علمی و اجرایی حوزه های مدیریت پسماند کشور، مدیریت صحیح زباله های شهری و تولید برق از این زباله ها بر اساس انواع فناوری ها، حفظ منابع محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی و سیاست های تشویقی تولید برق پاک و تولید انرژی پاک برگزار شد.