روزانه 370 تن پسماند در سنندج و نواحی منفصل جمع آوری می شود

سه شنبه 03 شهریور 1394 ساعت 02:31
روزانه 370 تن پسماند در سنندج و نواحی منفصل جمع آوری می شود
 مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری سنندج با بیان اینکه کار جمع آوری پسماندها هرشب به صورت مستمر در سطح شهر و نواحی منفصل انجام می شود از جمع آوری روزانه 370 تن پسماند خبر داد.عبدالله قوامی افزود: بیش از 400 نفر از کارگران خدمات شهری در مناطق سه گانه کار جمع آوری زباله ها و رفت و روب محلات سطح شهر را انجام می دهند.

وی گفت: در جمع آوری و انتقال پسماند از موارد بسیار مهم توجه به زمان جمع آوری زباله و ساعت بیرون گذاشتن آن (11 شب) توسط شهروندان است و عدم رعایت این مساله باعث اتلاف یک سوم امکانات، وقت و هزینه در طول روز می شود. او گفت: هم اکنون در سطح شهر بیش از هزار و 500 مخزن اعم از گالوانیزه و پلی اتیلن تهیه و در محل های مناسب اماکنی که امکان جمع آوری مکانیزاسیون در آن وجود دارد مستقر شده است.
مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری سنندج با اشاره به اینکه جمع آوری و انتقال زباله پرهزینه ترین و مشکل ترین قسمت خدمات زباله است اظهار کرد: پسماندهای تولیدی در مناطق چهارگانه شهر سنندج به روش های مختلفی مدیریت می شوند و سیستم مدیریتی به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه است.
به گفته وی عملکرد به این گونه است که پسماندها پس از تولید در مخازن و یا در محل های خاصی نگهداری شده و با مراجعه خودرو حمل زباله، پسماندها بارگیری و بلافاصله به کارخانه بازیافت منتقل می شوند.
به گفته وی برخلاف خدمات سایر شهرداری ها در سطح کشور، خدمات پسماند در شهر سنندج به صورت روتین و روزانه انجام و معابر اصلی و مرکزی شهر به صورت 24 ساعته رفت و روب می شوند.
قوامی اظهار کرد: در راستای طرح تفکیک از مبدا نیز با بهره گیری از توان بخش خصوصی اقدام به اجرای طرح تفکیک از مبدا کاغذ و مقوا کردیم و این طرح با توزیع پنج هزار مخزن کارتن پلاست 110 لیتری و استقرار ایستگاهی ثابت در میدان نبوت در بین مدارس و ادارات دولتی و خصوصی در حال اجرا است.
وی در ادامه گفت: در سال جاری برای تولیدکنندگان خانگی نیز همزمان با روز زمین پاک طرح تفکیک از مبدا پسماندهای خشک قابل بازیافت را در محلاتی از سطح شهر انجام و برای سایر محلات نیز این امر در دست اقدام است.
مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری سنندج بیان کرد: در حال حاضر نیز کارخانه بیو کمپوست شهر سنندج نیز با ظرفیت 210 تن در روز ( 60 درصد پسماند تولیدی ) در دو شیفت کاری مشغول به کار بوده و پسماندهای ورودی پس از تخلیه در محل، تفکیک و مورد بازیافت قرار می گیرند.
وی تاکید کرد: لندفیل سنندج هم اکنون پذیرای پسماندهای تولیدی روستاهای اطراف تا شعاع 20 کیلومتری شهر سنندج و کلیه مراکز صنعتی و تولیدی است که این امر در راستای اهداف زیست محیطی و جلوگیری از انتشار آلودگی ناشی از دفع غیر اصولی و حفظ منابع طبیعی و بکر روستاها است.
قوامی ادامه داد: شهرداری سنندج در سال 90 جهت بهبود وضعیت و ارتقاء وضعیت مدیریت ضایعات ساختمانی اقدام به تشکیل ستاد ساماندهی ضایعات ساختمانی کرده و در این راستا برای اولین بار در کشور طرح ساماندهی و نگهداری شهر را در بخش خاک و نخاله اجرا کرد و هم اکنون نیز ادامه دارد و این امر مبنای اجرای طرح خاک و نخاله کشوری قرار گرفت.

 

منبع : ایرنا