طرح مدیریت پسماندهای کشاورزی،برق و الکترونیک در استان قزوین اجرامی شود

چهارشنبه 04 شهریور 1394 ساعت 17:27
طرح مدیریت پسماندهای کشاورزی،برق و الکترونیک در استان قزوین اجرامی شود
 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین از اجرای طرح مدیریت پسماندهای کشاورزی، برق و الکترونیک با همکاری بخش خصوصی در این استان خبر داد. 

به گزارش ایرنا، سیاووش شمسی پور روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر اجرای این طرح در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته و برای انجام این فعالیت سرمایه گذار بخش خصوصی نیز اعلام آمادگی کرده است.
وی با اشاره به اینکه مدیریت بر پسماندها از جمله وظایف حفاظت محیط زیست است، اظهارکرد: بر اساس قانون مدیریت پسماندها، هر گروه از پسماندها متولی خاص خود را خواهد داشت و این اداره کل نیز نقش مدیریتی و نظارتی را به نحو شایسته انجام خواهد داد.
شمسی پور تصریح کرد: جمع آوری اصولی و بهداشتی پسماندها یکی از مهمترین دغدغه های کارشناسان و دست اندرکاران محیط زیست به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه جمع آوری غیر اصولی و بدون تفکیک زباله پیامدهای خطرناکی را به دنبال دارد افزود: نفوذ شیرابه زباله از طریق آب های زیر سطحی با شبکه آب زیر زمینی و چاه کشاورزی و بازگشت به سبد غذایی شهروندان از جمله عوارض عدم کنترل پسماندها و جمع آوری غیر اصولی آنها محسوب می شود.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین درادامه با اشاره به پسماندهای عادی، صنعتی، ویژه، بیمارستانی، کشاورزی و برق والکترونیک گفت: سالها این استان در حوزه پسماند صنعتی و ویژه از عدم جایگاه رنج می برد که خوشبختانه با توجه به تاکیدات استاندار و تشکیل کارگروه ویژه، درحوزه مدیریت پسماند صنعتی و ویژه اتفاق خوبی در این استان افتاده است.
شمسی پور افزود: در حال حاضر با سرمایه گذاری بخش خصوص 10هکتار از جایگاه دفن زباله محمد آباد به مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان اختصاص یافت که تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آماده بهره برداری است. به گفته وی در این مکان لایه گذاری مناسب برای جلوگیری از نفوذ مواد خطرناک به آبهای زیر زمینی انجام شده و همچنین دستگاه پیرولیز نیز جهت سوزاندن برخی پسماندهای صنعتی ویژه نیز به این مکان منتقل می شود.
وی با اشاره به امحای پسماندهای ویژه و بیمارستانی استان قزوین گفت: بیمارستانهای استان طی چند سال گذشته مجهز به دستگاههای اتوکلاو هستند که عملیات بی خطر سازی را از مبداء انجام می دهند.
شمسی پور اضافه کرد: همچنین برای اولین بار در کشور با مشارکت بخش خصوصی زباله های ویژه مطب ها، درمانگاهها، رادیولوژی ها و سایر مراکز آزمایشگاهی با استفاده از دستگاههای سیار جمع آوری و در محل دفن زباله های استان با عملیات بی خطر سازی دفن می شوند.
شمسی پور بیان کرد: هم اکنون زباله های ویژه 300 مطب و 22 درمانگاه در سطح شهر قزوین جمع آوری می شود و در تلاش هستیم با همکاری بخش خصوصی جمع آوری و امحاء این نوع زباله ها در شهرستان های استان نیز اتفاق بیافتد.
وی یادآور شد: سایت دفن زباله محمد آباد دارای دو خط تفکیک 250 تنی در روز است که 500 تن در روز زباله مدیریت و تفکیک می شود که زباله های که قابل بازیافت و قابل تبدیل شدن به کمپوست نیستند به قسمت پرس و روند دفن انجام می شود. شمسی پور در پایان تاکید کرد: وضعیت فعلی مدیریت پسماندها در استان مورد تایید کامل حفاظت محیط زیست نیست ولی سعی داریم در زمان نزدیک چرخه مدیریت پسماند را در این مکان تکمیل کنیم.