ضرورت مدیریت صحیح پسماند/ تولید روزانه ۷۰ تن زباله در بناب

چهارشنبه 18 شهریور 1394 ساعت 23:07
ضرورت مدیریت صحیح پسماند/ تولید روزانه ۷۰ تن زباله در بناب

فرماندار بناب با تاکید بر ضرورت مدیریت صحیح پسماند در این شهرستان گفت: یکی از راه های مدیریت صحیح پسماند و زباله افزایش سطح آگاهی خانواده ها از طریق ارائه آموزشهای لازم و کاربردی است.
به گزارش پسماند ایران، ولی الله فرج اللهی عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان بناب با بیان اینکه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا یکی از مهمترین مسائلی است که امروز در دنیا مطرح می شود؛ تأکید کرد: تفکیک زباله یکی از طرح های حائز اهمیت در کنترل سلامت وکاهش خطرات زیست محیطی جوامع امروز بشری محسوب می شود که علاوه برکاهش زباله، هزینه ها و مشکلات زیست محیطی درکمک به اقتصاد خانواده ها نیز نقش بسزایی ایفا می کند.
وی سپس با انتقاد از شهرداری بخاطر دفن غیراصولی زباله ها در این شهرستان و بیان اینکه از این تاریخ به بعد قانون را اعمال خواهیم کرد، از مسئولان حفاظت محیط زیست خواست در صورت عدم اجرای صحیح و اصولی طرح ضمن تشکیل پرونده برای مسئولان شهرداری آن را به مراجع قضایی تحویل دهند.
فرماندار شهرستان بناب همچنین با بیان اینکه هیچ اراده ای از سوی مسئولان شهرداری برای سروسامان دادن به وضعیت موجود و دفن بهداشتی و اصولی زباله در این شهر احساس و مشاهده نمی شود؛ گفت: متأسفانه در شهرداری پیمانکاران را فراری می دهند و هیچ فردی آماده اجرای این پروژه ها نیست.
فرج اللهی تصریح کرد: درصورت بروز هرگونه قصور و کوتاهی از سوی مسئولان اداره حفاظت محیط زیست نیز بصورت قانونی با آنها برخورد خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود با تقدیر و تشکر از مسئولان اداره راه و شهرسازی درخصوص کنترل مسیرهای ورودی شهر جهت پاکسازی و عدم وجود نخاله های ساختمانی، از مسئولان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیز بخاطر جمع آوری و تعطیل کوره های آجرپزی بدون پروانه فعالیت در سطح شهرستان تقدیر و تشکر کرد.
نماینده عالی دولت در شهرستان بناب با اشاره به اینکه مهمترین اصل در اجرای صحیح برنامه ها آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است، تأکید کرد: مدیران با هماهنگی، اتحاد و همدلی بیشتر زمینه و بسترهای مناسب را برای مشارکت حداکثری مردم جهت اجرای صحیح طرح تفکیک زباله از مبداء در شهرستان فراهم کنند.
فرج اللهی ابراز امیدواری کرد با تدبیر و هماهنگی تمام دستگاههای شهرستان شاهد کاهش مسائل زیست محیطی در این شهرستان باشیم.
تهیه ۵ هزار عدد کارتن مخصوص جمع آوری کاغذ برای تفکیک زباله ها
معاون خدمات شهری شهرداری بناب نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته اظهارکرد: شهرداری برای اجرای طرح تفکیک کاغذ از زباله تعداد ۵ هزار کارتن مخصوص جمع آوری کاغذ تهیه کرده و تاکنون یک هزار عدد از آنها را توزیع نموده و قرار است همزمان با بازگشایی مدارس این کارتن ها در سطح مدارس منطقه نیز توزیع شود.
علیرضا علی اصغری اضافه کرد: هم اکنون روزانه ۷۰ تن زباله در بناب تولید می شود که مدتی کار تفکیک زباله در برخی محلات این شهرستان آغاز شد که به دلیل عدم همکاری خوب مردم پیمانکاران حاضر به اجرای این طرح نشدند ولی در عین حال شهرداری تلاش می کند که این طرح را عملیاتی نماید.
این گزارش می افزاید، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بناب نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری بناب برای اجرای طرح تفکیک زباله هیچ هزینه ای را انجام نمی دهد؛ گفت: همچنان برای دفن بهداشتی و اصلی زباله در این شهر هیچ نظارتی صورت نمی گیرد.
صیاد لطفی با انتقاد ازعدم اجرای طرح تفکیک زباله درشهرستان بناب تصریح کرد: شهرداری با اجرای طرح فنس کشی در اطراف محل دفن زباله می تواند در راستای ارتقای سلامت شهروندان گام بردارد! وی همچنین با انتقاد از مسئولان شهرداری بخاطر عدم توجه و نظارت کافی بر وضعیت بهداشتی میدان دوّاب افزود: متأسفانه هر روز شاهد افزایش مشکلات و تشدید معضلات بهداشتی هستیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بناب با اشاره به مصوبه قبلی این کمیته مبنی بر جمع آوری کارگاههای زغال پزی گفت: تاکنون ۱۲ کوره زغال پزی که بدون پروانه و بصورت غیرقانونی در سطح شهرستان فعالیت می کردند، با همکاری نیروی انتظامی و دستگاه قضایی شهرستان تعطیل و به سایر واحدهای زغال پزی نیز اخطار داده شده است که در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی آنها را نیز تعطیل خواهیم کرد.
تولید آلایندگی از سوی مجتمع فولاد بناب
رئیس شورای اسلامی شهرستان بناب نیز ضمن تقدیر و تشکر از مسئولان قضایی و فرماندار شهرستان بخاطر برخورد قاطع با مسئولان نیروگاه سهند بناب و استفاده مجدد آنها از سوخت گاز گفت: شهرداری بایستی هرچه سریع تر نسبت به حل مسائل بهداشتی میدان دوّاب اهتمام و اقدام کند.
مصطفی برزگران با بیان اینکه دغدغه فرماندار در این ارتباط دغدغه شورای شهر و شهرستان نیز هست؛ افزود: اگر تا جلسه بعدی این کمیته مشکلات مربوط به میدان دوّاب بناب حل نشود، قبل از فرماندار بنده خودم به موضوع ورود خواهم کرد. وی اظهارکرد: قرار نیست شورا برای اجرای طرحی اعتبار لازم را تصویب کند ولی شهرداری نتواند این مشکل را حل کند. این عضو شورای اسلامی شهر بناب همچنین از مسئولان حفاظت محیط زیست خواست در خصوص تولید آلایندگی از سوی مجتمع فولاد بناب حساسیت نشان داده و مانع تولید آلایندگی در این مجموعه باشند.
برزگران تصریح کرد: شهرداری بایستی برای اجرای طرح تفکیک زباله با دعوت از بخش خصوصی و پیمانکاران این طرح را عملیاتی کند، نه اینکه پیمانکاران را فراری دهند.

 

منبع :خبرگزاری مهر