مدیریت پسماند گلستان استاندارد تولید کمپوست دریافت کرد

یکشنبه 29 شهریور 1394 ساعت 05:38
مدیریت پسماند گلستان استاندارد تولید کمپوست دریافت کرد
همه دستگاه های اجرایی باید در زمینه مدیریت پسماندها کمک کنند

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری های گلستان از دریافت استاندارد تشویقی تولید کمپوست خبر داد و گفت: یکی از شاخصه‎های توسعه، مدیریت پسماند‎ها و فاضلاب است.
احمد سردارزاده، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دریافت نشان استاندارد توسط این سازمان گفت: با توجه به اینکه درکشور، شهرهای مختلفی در زمینه فرآیند تولید کمپوست فعالیت می کنند سازمان مدیریت پسماند استان گلستان موفق به دریافت استاندارد تشویقی در این حوزه شد.
وی با بیان اینکه کاهش سرانه تولید زباله یکی از توصیه‎های دینی و جزو فرهنگ اصیل ایرانی محسوب می شود، افزود: یکی از اولویت‎های برنامه ۱۴۰۴ برای همه شهرها و استان‎ها طرح تفکیک از مبدا است و یکی از شاخصه‎های توسعه در جوامع مدیریت پسماند‎ها و فاضلاب است.
سردارزاده در ادامه گفت: همه دستگاه های اجرایی باید در زمینه مدیریت پسماندها کمک کنند و به سمت آن چه که حفاظت از محیط زیست و سلامت جامعه می باشد حرکت کنیم.
وی درخصوص وضعیت کارخانه کمپوست آزادشهر گفت: این کارخانه با ظرفیت ۲۵۰ تن در هر شیفت کاری شهرها و روستاهای شرقی استان را تحت پوشش قرارمی دهد که در حال حاضر فاز اول و دوم آن به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۹۵ از نظر زیرساخت کامل شده و فاز سوم پروژه که شامل سالن تخمیر و تصفیه‎خانه است به بهره‎برداری کامل می‎رسد.
وی بیان کرد: این سازمان با بهره گیری از نظرات کار‌شناسان و اساتید مجرب اقدام به تدوین برنامه آموزشی برای فرهنگ سازی کرده که هم اکنون در شهر اصفهان در حال اجرا است، همچنین در خصوص آموزش مدارس در مورد مدیریت پسماند و برگزاری جشن ها و کارگاه های آموزشی بازیافت به منظور آشنایی شهروندان با بازیافت و افزایش مشارکت شهروندان در طرح تفکیک از مبدأ نیز توسط این سازمان انجام شده است.
وی به موضوع زباله سوزها اشاره كرد و گفت: هر گونه اقدامی که برای احداث زباله سوز در استان بايد مبتنی بر مطالعه و تاييد سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت كشور باشد، باید اساس برنامه ريزی هاي صورت پذیرد.