غار نخجیر استان مرکزی پاک سازی شد

پنجشنبه 02 مهر 1394 ساعت 15:29
غار نخجیر استان مرکزی پاک سازی شد
غاز نخجیر در10 کیلومتری شهرستان دلیجان حد فاصل جاده ارتباطی دلیجان به شهر نراق واقع شده است

 

محوطه مجموعه گردشگری و درون غار نخجیر روز پنجشنبه به مناسبت روز غارپاک( دوم مهر) با حضور شماری از دوستداران محیط زیست و هیات کوهنوری استان مرکزی از زباله پاک سازی شد.
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست دلیجان در حاشیه این مراسم در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در این اقدام زیست محیطی غار نخجیر مهم ترین اثر طبیعی و ملی این شهرستان در قسمت های داخلی و محوطه بیرونی از وجود هرگونه زباله پاکسازی شد.
کامبیز خلیلی گفت: این مراسم آموزش چگونگی محافظت از محیط زیست و روش های جلوگیری از تخریب منابع طبیعی به شرکت کنندگان و طبیعت دوستان آموزش داده شد.
وی ادامه داد: گردشگران و بازدید کنندگان باید بدانند که دست زدن به جاذبه های غار سبب مرگ نهشته ها شده و ریختن زباله در مجموعه غار ایجاد کپک کرده و آثار غار را از بین می برد.
وی بیان کرد: گاهی کپک ها آنقدر رشد می کنند و ریشه دار می شوند که فضای بدی را به وجود می آورند که با پاک کردن هم از بین نمی روند زیرا تا عمق نهشته ها نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ آنها می شوند که این موضوع منظره اصلی و زیبای غار را نابود خواهد کرد.
غاز نخجیر در10 کیلومتری شهرستان دلیجان حد فاصل جاده ارتباطی دلیجان به شهر نراق واقع شده است و این غار در بین همه غارهای استان مرکزی شگفت انگیز و اعجاب آور تر است و با قدمتی بیش از 70 میلیون سال، جزو عجایب خلقت الهی است.
این جاذبه گردشگری طبیعی ملی حکایت های چند میلیون ساله و جلوه های بی نظیر و منحصر به فردی از شکوه غارهای آهکی را فرا روی بیننده می گذارد.
محوطه درونی این مجموعه کریستالیزه و دارای تزئینات بلوری و اسفنجی در کف، دیوارها و سقف است که این تزئینات از ناب ترین نمونه های موجود در غارهای جهان محسوب می شود.
دهانه اصلی این غار 10 متر عرض و بین 10 تا 40 متر ارتفاع دارد که هر گردشگر و بازدید کننده ای با گذر از این دهانه و ورود به غار به حیرت و تفکر فرو می رود.
دست خلاق طبیعت در میلیون ها سال در شرایط خاص آب وهوایی و جغرافیایی درون غار، دهلیزها، دالان ها، کریدورها، تراس ها و حوضچه های بی نظیری را خلق کرده که بازتاب نور از منشورهای بلور کلسیت در کنار آویزه های پر حالت آن چشم هرگردشگری را می نوازد.