تابستان 95 پایان کابوس زباله در شمال کشور

دوشنبه 06 مهر 1394 ساعت 03:19
تابستان 95 پایان کابوس زباله در شمال کشور
بالاخره با افتتاح و احداث نیروگاه زباله‌سوز در ساری مردم این استان از کابوس چندین ساله زباله و مشکلات آن آزاد می‌شوند.

تابستان 95 پایان کابوس زباله ساریبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان سال‌های زیادی است که دامن قطب گردشگری شمال ایران با کوه‌های پر از زباله رنگین و زشت شده اما این زشتی نه تنها به چهره مازندران آسیب زده بلکه سلامتی مردم را نیز به دست گرفته و سخت فشرده است که گویای صحت این حرف اختصاص یافتن رتبه نخست سرطان به مردمان مازندران است.


* زباله و سرطان مردم

بیش از 90 درصد زباله‌های تولید شده در مازندران به روش سنتی دفن و یا در مراکز دفع به طور سطحی تلنبار و رها می‌شوند و از سوی دیگر شیرابه‌های صنعتی، بیمارستانی و غیره در درون رودخانه، دریا، آب‌های زیرزمینی و آب شرب مصرفی شهروندان این استان ریخته شده و باعث می‌شود که مردمان این دیار به رتبه نخست سرطان گوارش دست یابند.


* مازندران در صدر تولید زباله
ایران با تولید 700 گرم سرانه تولید زباله در ردیف کشورهای اول جهان است و در مرکز استان مازندران روزانه 2500 تن زباله تولید می‌شود و این یعنی کشور ما و این استان گوی سبقت در تولید زباله را ربوده است.


* اهمیت معضل زباله مازندران
آن چه که موجب شده مشکل زباله این استان نسبت به سایر شهرها جلب توجه کند و حساسیت مسئولان و مردم را برانگیزد آمار بالای ابتلا به سرطان و بحث گردشگری در این استان پرجاذبه است.


* احداث نیروگاه زباله‌سوز و پایان معضل زباله
احداث نیروگاه زباله‌سوز در مازندران علاوه بر حل مشکل زباله، کاهش آمار ابتلا به سرطان، افزایش ظرفیت تولید برق پاک و تجدیدپذیر و پربارتر شدن صنعت گردشگری را در پی خواهد داشت.


* ساخت 5 نیروگاه در برنامه دولت یازدهم
هم‌اکنون 5 نیروگاه زباله‌سوز شامل نیروگاه کهریزک با ظرفیت سه مگاوات برق از زباله، نیروگاه‌های زباله‌سوز ساری با ظرفیت سه مگاوات، نیروگاه نوشهر با ظرفیت سه مگاوات، نیروگاه تنکابن با ظرفیت سه مگاوات و نیروگاه رشت با ظرفیتی حدود 5 مگاوات در حال ساخت است.


* تابستان 95 ساری از کابوس زباله رها می‌شود
حدود 70 درصد تجهیزات نیروگاه وارد کشور شده و در محل مکان‌یابی شده با 3 خط و ظرفیت 450 تن در روز در شهرک صنعتی شماره یک ساری و با استاندارد EPA 2006 در حال ساخت است. به گفته قطعی مسئولان در تابستان سال 95 افتتاح خواهد شد.


* ساری و مردمانش در انتظار می‌مانند
به گفته مسئولان با احداث نیروگاه زباله‌سوز تنها چند قدم تا رفع مشکلات قطب گردشگری شمال ایران مانده و مردم و طبیعت مازندران همچنان منتظر می‌مانند تا به طور حتم با راهکارهای مسئولان برای همیشه با زباله، شیرابه‌های صنعتی و پیامدهای مخرب آن خداحافظی کنند.