اجرای طرح ارتقای فرهنگ تفکیک پسماند از مبدا برای نخستین‌بار در یزد

دوشنبه 06 مهر 1394 ساعت 12:47
اجرای طرح ارتقای فرهنگ تفکیک پسماند از مبدا برای نخستین‌بار در یزد
این طرح برای اولین بار در استان یزد از سوی جهاددانشگاهی در حال اجراست.

به گزارش پسماند ایران، مائده دهقانی، عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی استان یزد و مدیر این طرح در کارگاه این طرح پژوهشی، افزود: این طرح در قالب برنامه‌ای علمی و همراه با رویکرد پژوهشی و با هدف ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی تفکیک از مبداء انجام می‌شود.
وی، دستاوردهای اجرای این طرح را افزایش میزان آگاهی‌های زیست محیطی برای افزایش میزان تفکیک پسماند در مبدا، ارائه راهکارهای بهبود مدیریت بازیافت در استان و کشور، کاهش هزینه‌های بازیافت و تفکیک، و حفظ منابع و سرمایه‌های ملی و توسعه صنعت بازیافت در استان ذکر کرد.
دهقانی، ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش ورود پسماند به مکان‌های دفن را دیگر دستاوردهای پیش‌بینی شده در مورد این طرح عنوان کرد و افزود: این طرح قدمی مثبت برای دستیابی به توسعه پایدار و مدیریت پسماندهای استان و کشور است. دهقانی در این نشست همچنین در خصوص نحوه انجام طرح و برنامه عملیاتی و اقدامات صورت گرفته در طرح تاکنون، توضیحاتی را ارائه کرد.
جعفر امین مقدم، معاون خدمات شهرداری یزد نیز در ادامه اظهار کرد: مردم باید باید با توسعه پایدار آشنا شوند و بتوانند آن را درک کنند و این یکی از مهمترین حقوق شهروندان است که باید به صورت کاملاً علمی و هدفمند آموزش داده شوند. فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ، فرآیندی تدریجی است و این گونه نیست که بتوان به یک باره یک عادت غلط و نادرست را اصلاح کرد.
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین حوزه‌هایی که شهرداری‌ها می‌توانند از طریق آن کمک شایانی به حفاظت از محیط زیست کنند، انجام طرح‌های پژوهشی- آموزشی برای کاهش ورود پسماند‌ها به خصوص مواد غیرقابل بازیافت نظیر پلاستیک و شیشه است که هزاران سال در طبیعت باقی می‌ماند.
وی اضافه کرد: در همین راستا معاونت خدمات شهری شهرداری یزد، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای ارتقاء فرهنگ تفکیک از مبدا انجام داده که از جمله آنها، طرح پژوهشی- آموزشی چهره به چهره شهروندان یزدی برای آشنایی با مفاهیم و چرایی تفکیک از مبدا و مزایای زیست محیطی حاصل از آن است که ار سوی جهاددانشگاهی استان و با نظارت و هماهنگی حوزه معاونت خدمات شهری در حال اجراست.