پایان بلاتکلیفی کارخانه کمپوست یزد پس از 10 سال

چهارشنبه 08 مهر 1394 ساعت 11:40
پایان بلاتکلیفی کارخانه کمپوست یزد پس از 10 سال
انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید به روش BOT

کارخانه کمپوست یزد پس از یک دهه معطلی که ناشی از موفق نبودن پیمانکار مجری آن بود، با انعقاد قرارداد جدید مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 

به گزارش پسماند ایران، ساخت کارخانه کمپوست شهر یزد با تاکید بر بهره‌گیری از تکنولوژی داخلی و پس از انعقاد قرارداد با یک شرکت داخلی در سال 1383 کلید خورد ولی پیمانکار پس از گذشت 10 سال موفق به انجام تعهدات خود نشد و در نهایت منجر به خلع ید و حتی پرداخت خسارت توسط پیمانکار شد.
هر چند که ماشین آلات و تجهیزات لازم از سوی شرکت پیمانکار، تامین و مجوزهای لازم نیز برای راه‌اندازی کارخانه دریافت شده بود، اما نبود دانش فنی موجب شد تا کارخانه‌ای که قرار بود تا سال 85 به مرحله بهره‌برداری برسد، همچنان تعطیل بماند. با این حال و به دنبال تلاش معاونت خدمات شهری شهرداری یزد برای جذب سرمایه‌گذاران توانمند و متعهد برای راه‌اندازی این کارخانه، اخیراً قرارداد جدیدی در این رابطه منعقد شده است تا این واحد هر چه زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید به روش BOT
جعفر امین‌مقدم، معاون خدمات شهری شهردار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، در این رابطه تصریح کرد: پیمانکارانی که در سال‌های گذشته برای راه‌اندازی خط کمپوست با شهرداری یزد همکاری کردند، سرمایه‌گذار و مشارکت‌کننده نبودند، از این رو کارخانه تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده است.
وی افزود: شهرداری یزد به دنبال پیمانکار سرمایه گذار و مشارکت کننده بود تا در صورتی که سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه شد، سیستم را به بهره‌وری برساند و سرانجام نیز موفق شد.
به اعتقاد معاون شهردار، مشکلات ساختاری و فنی، راه‌اندازی این کارخانه را با چالش مواجه کرده بود، اما امروز شاهد ورود بخش خصوصی به صورت فنی و تخصصی برای راه‌اندازی کارخانه کمپوست هستیم.
وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بیش از 15 گروه از سراسر کشور برای اصلاح، بازسازی و راه‌اندازی مجدد کارخانه کمپوست، ادامه داد: بعد از بررسی پیمانکاران متقاضی اجرای این طرح، در نهایت قرارداد با یکی از پیمانکاران به روش بی.او.تی منعقد شد.
ایجاد خط پردازش کامل زباله در کارخانه
امین مقدم از مزایای راه‌اندازی این کارخانه را ایجاد خط پردازش کامل برای جداسازی فلزات، پلاستیک، کاغذ، مقوا، شیشه و سایر مواد قابل بازیافت نام برد و افزود: فرصت فروش زباله شهروندان به بخش خصوصی فراهم شده است در حالی که تا پیش از این شهرداری تنها برای زباله‌های شهر هزینه می‌کرد.
وی از ایجاد خط تبدیل و فرآوری اولیه مواد برای بازیافت مواد برداشت شده در کارخانه کمپوست شهر خبر داد و افزود: با این اقدام زمینه برای تولید کود کمپوست و در نهایت ورمی کمپوست بعد از جداسازی مواد قابل بازیافت فراهم می‌شود. تولید روزانه 300 تن زباله در شهر یزد
معاون خدمات شهری شهردار با اشاره به تولید روزانه 300 تن زباله در شهر یزد و اهمیت مدیریت دفع این زباله‌ها، مهم‌ترین هدف شهرداری را حفاظت از محیط زیست شهر و ارتقای سلامت شهروندان عنوان کرد و افزود: سالهای طولانی است که پسماندهای خانگی شهر یزد به شیوه دفن، دفع می‌شود در حالی که آثار زیان بار ناشی از دفن زباله، محیط زیست را با تهدیدی جدی مواجه کرده است.
وی افزود: تصاعد گازهای گلخانه‌ای و نفوذ شیرابه زباله به آب‌های زیرزمینی از جمله اثرات مخرب زیست‌محیطی دفن زباله‌ است و به دلیل تفکیک نشدن زباله‌ها، بخش زیادی از مواد غیر قابل تجزیه‌ برای هزاران سال در دل زمین دفن می‌شود.
این مسئول با اشاره به هزینه‌های سنگین دفع زباله‌ها برای شهرداری، افزود: با توجه به تاکید شهردار یزد بر تعیین تکلیف کارخانه کمپوست، بهره‌برداری از این کارخانه برای کاهش مشکلات و هزینه‌های دفن زباله‌ در دستور کار معاونت خدمات شهری قرار گرفت.
امین‌مقدم گفت: لایحه راه‌اندازی سایت پالایش پسماند خانگی و کارخانه کمپوست به صورت مشارکتی با بخش خصوصی به صحن علنی شورا ارسال شد و در نهایت به تصویب رسید.
معاون خدمات شهری شهرداری یادآور شد: با راه‌اندازی سایت پالایش و کارخانه کمپوست، پسماندهای خانگی مورد پردازش اولیه قرار می‌گیرد و مواد بازیافتی با ارزش به صورت مکانیزه جداسازی می‌شود و در مرحله بعد نیز مواد آلی باقیمانده آماده‌سازی شده و از آن کود کمپوست و ورمی کمپوست تولید خواهد شد.