کاهش پسماند روستایی مستلزم فرهنگ سازی و مدیریت است

دوشنبه 13 مهر 1394 ساعت 02:20
کاهش پسماند روستایی مستلزم فرهنگ سازی و مدیریت است
کاهش پسماندهای روستایی و کشاورزی در استان مستلزم فرهنگ سازی و مدیریت روستایی است.


به گزارش پسماند ایران، کریم حبیبی انبوهی روز یکشنبه در اولین جلسه کارگروه پسماند روستایی که در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، از اجرای طرح ساماندهی پسماند روستایی در استان قزوین خبر داد و افزود: این طرح در راستای پاک سازی روستاهای استان قزوین اجرا می شود.
وی با بیان اینکه امروز تغییر الگوی مصرف در جوامع روستایی سبب تولید پسماند در این جوامع شده است، اظهارکرد: جمع آوری پسماندها در روستاها توسط دهیاری ها و بخشداری ها جمع آوری می شوند.
حبیبی انبوهی مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین تصریح کرد: با توجه به افزایش پسماندهای روستایی و کشاورزی، با مدیریت و برنامه ریزی های مناسب می توان از به مخاطره افتادن محیط زیست جلوگیری کرد.
وی ادامه داد: از طریق آموزش، فرهنگ سازی و مدیریت روستایی می توانیم در راستای کاهش پسماند خانگی و کشاورزی گام های مثبتی را برداریم.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز در ادامه گفت: بحث پسماند روستایی تا حدودی مغفول مانده و باید بر اساس طرح جامع قانون مدیریت پسماند برنامه استانی تهیه شده و به اجرا درآید.
سیاوش شمسی پور افزود: بخش قابل توجهی از پسماندهای تولیدی در روستاها پسماند کشاورزی است و باید راهکاری برای آن اندیشید و با انجام برنامه های آموزشی در جهت کاهش آن قدم برداشت.
وی با بیان اینکه ما می توانیم از تشکل های زیست محیطی در خصوص کاهش پسماند استفاده کنیم، بیان کرد: باید آموزش فرهنگ جمع آوری پسماندها به صورت صحیح و علمی به دانش آموزان به عنوان گروه هدف و زنان روستایی به عنوان گروه هدف دوم در اولویت باشد.
در پایان این نشست پس از بحث و تبادل نظر ساختار اعضای جلسه مشخص و بر تدوین برنامه در جهت مدیریت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و بررسی پسماند به صورت موردی در هر شهرستان با حضور بخشداران، دهیاران تاکید و برنامه ریزی در خصوص انجام دوره های آموزشی برای بخشداران و دهیاران صورت بگیرد.

 

منبع : ایرنا