فرماندار بروجرد: اعتراض اهالی روستاهای بروجرد در خصوص دفن زباله ها منطقی است

چهارشنبه 15 مهر 1394 ساعت 13:17
فرماندار بروجرد: اعتراض اهالی روستاهای بروجرد در خصوص دفن زباله ها منطقی است
اعتراض اهالی روستاهای  اسراب زارم و تنجور بروجرد در خصوص دفن زباله ها

معاون استاندار لرستان و فرماندار ویژه بروجرد در خصوص مشکلات پیش آمده در خصوص دفن زباله های این شهرستان گفت: اعتراض اهالی روستاهای بروجرد از جمله روستاهای سراب زارم و تنجور در خصوص دفن زباله ها منطقی است. 

به گزارش پسماند ایران، زباله های شهری بروجرد چند سالی است که در سراب زارم دفن می شوند که مجاورت مکان دفن با روستای دارای سکنه سراب زارم مشکلاتی را برای اهالی این روستا بوجود آورد.
پس از اینکه اهالی روستای سراب زارم نسبت به بوی تعفن زباله ها و افزایش جانوران موذی به مسوولان اعتراض کردند و خواستار حل این مشکل شدند، زباله ها به صورت موقت در چند نقطه شهرستان دفن شدند.
فرماندار ویژه بروجرد روز چهارشنبه در نشست کارگروه پسماند بروجرد در فرمانداری ویژه این شهرستان گفت: به دلیل مشکلاتی که در دفن زباله های شهری بروجرد بوجود آمد، پسماندها به ناچار در چندین نقطه شهرستان دفن شدند که البته تمامی این مکان ها بعد از احداث کارخانه زباله سوز، پاکسازی خواهند شد.
مسلم پورقاسمیان افزود: 13.5 هکتار از 48 هکتار اراضی فعلی دفن زباله های شهری بروجرد در حال اخذ سند و تحویل به شهرداری است که به محض واگذاری، دستگاه زباله سوز از ماشین سازی اراک وارد بروجرد می شود.
وی با بیان اینکه بقیه اراضی به مرور زمان تعیین تکلیف می شوند، گفت: طبق قانوان با هرگونه واگذاری و تعرض غیرمجاز به این اراضی برخورد می شود.
فرماندار ویژه بروجرد افزود: متاسفانه بدون نظارت از این اراضی شن و ماسه برداشت می شود که با توجه به مخلوط شدن آنها با شیرابه های زباله ها، سلامت شهروندان در خطر است.
وی اظهار کرد: مدیران باید در تصمیم گیری های خود حفظ منابع طبیعی و سلامت محیط زیست و آب های زیرزمینی را مدنظر قرار دهند تا این منابع خدادادی به نسل های بعد منتقل شوند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد نیز فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست شهری بروجرد را ضعیف خواند و گفت: اگر درصد اندکی از جایگاه های تبلیغات سطح شهر به امر آموزش و آگاهی بخشی به مردم اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات موجود در زمینه پسماندهای شهری برطرف می شود.
مصطفی مصطفی وند افزود: حجم زباله های تولیدی در بروجرد بالا است که حتما باید بر مقوله کاهش زباله از مبدا و اصلاح الگوی مصرف خانواده ها کار فرهنگی صورت گیرد.
رییس شورای اسلامی شهر بروجرد نیز در این نشست اظهار داشت: دفن حدود 200 تن زباله در روز برای شهرداری کار دشواری است.
عباس شمس الدینی با تاکید بر لزوم همکاری تمام ادارات بروجرد برای مدیریت پسماند افزود: توافق های اولیه با کارخانه ماشین سازی اراک برای تهیه دستگاه زباله سوز صورت گرفته است و منتظر سند زمین محل دفن زباله ها هستیم.
وی گفت: اگر سند اراضی به شهرداری تحویل داده شود، هفته آینده کارخانه زباله سوز در بروجرد آغاز به کار می کند.
تعیین تکلیف سند 13.5 هکتار از اراضی محل دفن زباله ها تا سه روز آینده و تعیین تکلیف 35 هکتار اراضی باقی مانده در مدت یک ماه از مصوبات کارگروه پسماند بروجرد بودند.

 

منبع :ایرنا