رتبه شفت در زمینه مدیریت پسماند در سطح گیلان تنزل یافت

سه شنبه 24 آذر 1394 ساعت 00:57
رتبه شفت در زمینه مدیریت پسماند در سطح گیلان تنزل یافت
باید به زباله به عنوان یک فرصت نگاه کرد

 

فرماندار شفت در جلسه کارگروه مدیریت پسماند این شهرستان با انتقاد از عملکرد شهرداران اعلام کرد: رتبه شفت در زمینه مدیریت پسماند در سطح گیلان تنزل یافته است.
خبرگزاری مهر - گروه استان ها: چند سالی است که موضوع مدیریت پسماندهای شهری و روستایی و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ به دغدغه اصلی مسئولان کشور، استان و شهرستان ها تبدیل شده است.
همزمان با تغییر سبک زندگی، افزایش میزان تولید زباله توسط مردم موضوعی است که اگرچه برای بسیاری از شهرهای کشور یک معضل محسوب می شود اما در بسیاری از کشورها با استفاده از راهکارهای مناسب و برنامه ریزی دقیق به یک فرصت برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال تبدیل شده است.
دفن پسماند و زباله یکی از ساده ترین راه هایی است که در این سال ها از آن برای مدیریت پسماند در شهرها و روستاها استفاده شده اما با توجه به اینکه این روش خود دارای تبعات زیست محیطی برای برخی مناطق کشور است لذا این روزها مسئولان به دنبال راهکارهای بهتر و کاربردی تری برای حل این معضل هستند.
شهرستان شفت با توجه به اینکه از تراکم جمعیتی کمی نسبت به سایر شهرستان های استان گیلان برخوردار بوده و به دلیل مناطق بکر طبیعی، سیاحتی و زیارتی از مناطق گردشگرپذیر در فصول مختلف سال محسوب می شود این روزها در بسیاری از مناطق شهری و روستایی خود با معضل انباشت زباله مواجه است.
تنزل رتبه شهرستان شفت در مدیریت پسماند
فرماندار شفت در این خصوص در جلسه کارگروه پسماند این شهرستان که عصر دوشنبه برگزار شد، گفت: باید به زباله به عنوان یک فرصت نگاه کرد زیرا ارتباط مستقیمی با ارتقای سطح فرهنگی جامعه داشته که به نوعی جزء تفکیک ناپذیر زندگی انسان ها است.
یونس محمودی با بیان اینکه باید در حد توان از همه فرصت ها و امکانات برای حل این معضل زیست محیطی بهره برد، ادامه داد: شهرداران شهر شفت و بخش احمد سرگوراب شهرستان باید توچه ویژه ای به موضوع پسماند و طرح تفکیک زباله از مبدأ نشان دهند.
وی اعلام کرد: متاسفانه بر اساس آمارهای ارائه شده در کارگروه مدیریت پسماند استان، وضعیت شهرستان شفت نسبت به ماه های گذشته در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ مطلوب نبوده و از لحاط رتبه بندی نیز تنزل داشته ایم.
فرماندار شفت افزود: هنوز اراده جدی در بین مسئولان شهرستانی به ویژه شهرداران در خصوص مدیریت پسماند و طرح تفکیک زباله از مبدأ وجود ندارد.
ضرورت وجود مکان مناسب برای جمع آوری پسماند در حوزه شهری
محمودی مدیریت پسماند در حوزه شهری را نامطلوب توصیف کرد و از شهردار شهر شفت خواست که یک مکان مناسب برای جمع آوری پسماند و زباله های شهروندان در شهر جانمایی کند.
وی با بیان اینکه مردم باید تمایل مسئولان برای تغییر وضعیت نامطلوب پسماند در شهر را به وضوح مشاهده کنند، گفت: متاسفانه مسئولان شهر شفت در زمینه مدیریت پسماند گام موثری برنداشته اند.
فرماندار شفت با توجه به تنزل رتبه شهرستان شفت در مدیریت پسماند استان تصریح کرد: ادامه کار برای شهرداران شهر شفت و بخش احمدسرگوراب سخت و نیاز به یک حرکت جهادی در این حوزه احساس می شود.
وی مشارکت فعالانه مردم و آموزش شهروندان به ویژه در سنین پایه را با همکاری آموزش و پرورش، محیط زیست و شهرداران از راهکارهای دیگر برای مدیریت پسماند برشمرد و افزود: با تعاون، هم سویی و بهره گیری از استعدادها و ظرفیت های شهرستان می توان ظرفیت بالقوه اجرای تفکیک زباله از مبدأ را بالفعل کرد.
بی توجهی شهرداران به مصوبات جلسات گذشته
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت نیز در این جلسه ابتر ماندن مصوبات جلسات گذشته کارگروه پسماند شهرستان را یکی از مشکلات قابل توجه در این حوزه دانست و گفت: با وجود ینکه هشتمین جلسه کارگروه پسماند شهرستان است اما هنوز برخی از اعضا به اجرای مصوبات این جلسات بی توجه هستند.
علی فرهی تکرمی خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته در بخش های احمدسرگوراب و شهر شفت در زمینه مدیریت پسماند فعالیت چشم گیری انجام نشده و این موضوع موجب تنزل رتبه شهرستان در زمینه مدیریت پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در سطح استان شده است.
وی با اشاره به نقش اساسی آموزش در این حوزه، گفت: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان با همکاری آموزش و پرورش، آموزش دانش آموزان در زمینه مدیریت پسماند و طرح تفکیک زباله را از هفته گذشته آغاز کرده است. رئیس اداره حفاظت محیط زیست شفت از شهرداران شهر شفت و بخش احمدسرگوراب خواست تا با نصب سطل های تفکیک از مبدأ در سطح مدارس شهرستان همزمان با اجرای طرح آموزش های زیست محیطی، تفکیک از مبدأ نیز در مدارس را آغاز و مدیریت کنند.
فرهی به وضعیت نامطلوب پسماند در روستاهای جیرده و کمسار بزرگ اشاره و به بخشدار بخش مرکزی شهرستان تأکید کرد: با توجه به اینکه این روستاها پیشانی و ورودی شهرستان هستند اقدامی اساسی در رفع معضل پسماند آنها باید انجام شود.
خلف وعده پیمانکار دلیل اصلی تنزل رتبه در زمینه مدیریت پسماند
شهردار بخش احمدسرگوراب شفت در ادامه این جلسه با بیان اینکه در طول یک سال گذشته اقدامات مثبتی در زمینه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در این بخش انجام شده است، افزود: با اجرای این طرح ۷۰ درصد از بخش احمدسرگوراب با ۹۵۰ خانوار تحت پوشش طرح تفکیک زباله از مبدأ قرار گرفتند.
رضا نیکویی به خلف وعده پیمانکار در ادامه اجرای این طرح در بخش احمد سرگوراب به دلیل اشتغال در یکی از ادارات شهرستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این موضوع موجب تنزل این عدد به حدود ۵۰ درصد شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روزانه در بخش احمد سرگوراب پنج تن زباله تولید می شود درصدد هستیم تا با پیمانکار دیگری وارد مذاکره شویم تا بتوانیم اجرای مجدد این طرح در بخش احمدسرگوراب را از سر بگیریم. شهردار شهر شفت نیز تولید زورانه زباله در این شهر را ۹ تن اعلام و خاطرنشان کرد: شهرداری تلاش می کند تا با جمع آوری این میزان زباله و تحویل آن به کارخانه کمپوشت شهرستان رشت بخشی از معضل را حل کند.
صفر آذری فعالیت های انجام شده در این زمینه را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه با تمام تلاش های انجام شده درصد تحت پوشش طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر شفت در دو ماه گذشته با توجه به قطع همکاری پیمانکار از ۴۰ به ۲۵ درصد رسیده است.
روزانه در استان گیلان دو هزار تن زباله تولید می شود و سهم شهرستان شفت بیش از ۱۲ تن است. شهرستان شفت دارای چهار کارگاه فعال بازیافت زباله و سه کارگاه ورمی کمپوست است.