بازیافت زباله نیاز اساسی جامعه امروز است

دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 22:17
بازیافت زباله نیاز اساسی جامعه امروز است
مدیرعامل شرکت بازیافت زباله استان کرمانشاه گفت: بازیافت زباله امروز نیاز اساسی جامعه ما است و باید به این امر توجه شود.

به گزارش پسماند ایران، هایده شیرزادی در همایش بهره‌وری و بهینه سازی مصرف منابع طبیعی که امروز دوشنبه در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: دنیا به این نتیجه رسیده که دفن تمام زباله‌ها و انباشتن آن سبب بروز زیان‌های جبران ناپذیر فروان و از دست دادن اراضی در سطح گستره خواهد شد.
شیرزادی به تولید سالانه ۱۵ میلیون تن زباله در کشور اشاره کرد و گفت: از این مقدار تنها ۸ درصد زباله‌ها بازیافت می‌شود و قریب به ۵۰ میلون تن گاز گلخانه‌ای تولید می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازیافت زباله استان کرمانشاه بازیافت زباله را از نیازهای ضروری جوامع انسانی به ویژه در ایران دانست و بیان کرد: بی‌توجهی به امر بازیافت صدمات جبران ناپذیر برای ملت‌ها به بار می‌آورد. وی شرکت بازیافت زباله کرمانشاه را الگوی پروسه بازیافت زباله در کشور عنوان و اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۰ تمام کشورهای عضو این اتحادیه موظف به بازیافت زباله هستند.
شیرزادی اما عدم تفکیک زباله را از معضلات فرهنگی جامعه دانست و گفت: تفکیک زباله در مبدأ سبب حفظ منابع آب و خاک مردم و جلوگیری از تخریب طبیعت می‌شود و لذا باید اطلاع‌رسانی گسترده در این امر صورت گیرد. استاد دانشگاه رازی کرمانشاه نیز در این نشست بر تولید محصولات غذایی ارگانیک و حفظ محیط زیست تاکید کرد و گفت: رویه بقای جامعه با حفظ محیط زیست جای خود را به نابودی زمین داده است.
حسین حق پرست خواستار فرهنگ‌سازی صحیح در راستای مصرف مواد غذایی و تغذیه سالم شد و گفت: مصرف غذاهای آماده و فست فود سبب تولید مقدار زیادی گاز گلخانه‌ای و به خطر افتادن سلامتی افراد می‌شود. وی به مصرف نابجای نمک در ایران اشاره کرد و گفت: هر ایرانی روزانه به طور متوسط ۴ گرم نمک از طریق نان مصرف می‌کند و در حالیکه نان سفید فاقد الیاف غذایی است.
حق پرست خطر بحران کم آبی در جهان امروز را یادآور شد و گفت: بر اساس اعلام فائو ۵ میلیون هکتار از طبیعت نابود شده و اکنون شاهد نابودی جنگل‌ها هستیم.
وی به وجود ۴ میلیون بیمار مبتلا به دیابت در ایران اشاره کرد و گفت: آمار بالای مبتلایان به دیابت در ایران بیانگر فرهنگ غلط تغذیه‌ای در کشور است.
دکتر نقدی استاد دانشگاه رازی نیز در این مراسم تخریب منابع طبیعی و جنگل زدایی در کشور را تهدیدی اساسی برای محیط زیست دانست و اظهار داشت: در سال ۸۱ بیش از ۶۷۳۵۰۰۰ میلیون ریال هزینه به دلیل جنگل‌زدایی و تخریب جنگل به بارآمد.
این استاد دانشگاه ظرفیت زیستی کشور ایران را ۲۵ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: رسیدن به توسعه پایدار نیازمند عزم جدی در بحث حفاظت از محیط زیست داریم. وی به بخشی از بحران‌های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: در طول ۱۷ سال تعداد ۳۳۶ هزار حلقه چاه از سال ۷۴ به ۶۵۹ هزار حلقه تا سال ۹۱ افزوده شد.

 

منبع : خبرگزاری مهر