اجرای ضوابط مدیریت پسماند در نواحی صنعتی الزامیست

سه شنبه 01 دی 1394 ساعت 13:29
اجرای ضوابط مدیریت پسماند در نواحی صنعتی الزامیست
شهرستان دلیجان با 400 واحد صنعتی و یک شهرک، دو قطب و یک ناحیه صنعتی، سومین شهرستان آلوده استان مرکزی است.

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان گفت: اجرای دقیق و قوی ضوابط و دستورالعمل های مدیریت پسماند صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی این شهرستان الزامیست.
کامبیز خلیلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه آلودگی منابع پایه از جمله آلودگی آب و خاک باید محل انباشت پسماندهای واحدهای صنعتی در نواحی، شهرک ها و قطب های صنعتی این شهرستان بر اساس استانداردها و ضوابط زیست تعریف شده و ایزولاسیون شود.
وی اظهارکرد: با توجه به وجود مواد سمی، خطرناک و آلاینده محلول در پسماند واحدهای صنعتی، استفاده از پوشش های نفوذ ناپذیر به عنوان بهترین راهکار برای جلوگیری از نفوذ مواد آلاینده به عرصه محیطی است. خلیلی افزود: دفع پسماندهای صنعتی در این شهرستان به صورت پراکنده است و مفاد قانون مدیریت پسماند از سوی مسئولان واحدهای صنعتی جدی گرفته نشده که باید این مهم برجسته سازی شود.
وی ادامه داد: ایجاد حفاظ برای جلوگیری از پخش و پراکندگی پسماندها در محل دفن، حفر ترانشه و ایزولاسیون پسماندها از جمله ضوابط زیست محیطی محل های دفن پسماند است که مطابق قانون نیاز است زیر ساخت های آن از طرف مدیریت شهرک های صنعتی فراهم شود .
رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان ترکیب پسماندهای شهرک صنعتی این شهرستان را شامل مواد شیمیایی ومشتقات نفتی، مواد پلاستیکی، ضایعات الیاف و تیشو و ضایعات واحدهای سنگبری بیان کرد.
وی تاکید کرد: جمع آوری، حمل و نقل و دفع این مواد زائد باید بر اساس ضوابط خاص و مقررات ویژه ای انجام شود. خلیلی بر نصب سامانه پایش آنلاین تصفیه خانه فاضلاب صنعتی نیز تاکید کرد و افزود: نتایج کنترل کیفی خروجی تصفیه خانه مذکور به صورت لحظه ای توسط اداره کل حفاظت محیط زیست بایستی قابل مشاهده و بررسی باشد. شهرستان دلیجان با 400 واحد صنعتی و یک شهرک، دو قطب و یک ناحیه صنعتی، سومین شهرستان آلوده استان مرکزی است.