مدیریت نشدن صحیح پسماند‌ها در برخی واحدهای صنعتی خراسان‌جنوبی

دوشنبه 28 دی 1394 ساعت 11:55
مدیریت نشدن صحیح پسماند‌ها در برخی واحدهای صنعتی خراسان‌جنوبی
پراکندگی آلودگی‌های زیست محیطی، اثرات گسترده‌ای می‌گذارد

 

مدیر کل محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: عمده تخلفات زیست محیطی مشاهده شده در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مربوط به مدیریت نشدن صحیح پسماند‌ها و فاضلاب‌های تولیدی توسط برخی از واحدهای صنعتی است.
پرویز آرامنش اظهار کرد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی یکی از بهترین و کامل‌ترین مکان‌های صنعتی کشور بوده که در امر رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی پیشگام هستند.
وی با اشاره به اینکه صنایع از جمله منابع ایجاد آلودگی هستند، افزود: پراکندگی آلودگی‌های زیست محیطی، اثرات گسترده‌ای می‌گذارد و پایش و مدیریت آن با مشکل مواجه خواهد شد. با ایجاد شهرک‌های صنعتی و تمرکز صنایع و مدیریت فاضلاب‌های صنعتی و بهداشتی در شهرک‌ها نیل به اهداف توسعه پایدار با کنترل و پایش آلودگی‌ها در اولویت است.
آرامنش با اشاره به اینکه در صورت وجود سیستم مرکزی تصفیه فاضلاب در شهرک صنعتی، پساب خروجی سیستم تصفیه آنالیز می‌شود، بیان کرد: در صورت وجود آلودگی، اخطاریه‌های لازم برای رفع آلایندگی به مدیریت شرکت شهرک‌ها صادر شده و برخورد با واحدهای آلاینده با مدیریت شرکت شهرک‌ها است. در مواردی که شهرک‌ها و نواحی صنعتی، فاقد سیستم مرکزی تصفیه فاضلاب باشند، مدیران واحد صنعتی آلاینده مکلفند بصورت مجزا نسبت به ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب اقدام کنند که این واحد‌ها نیز توسط حفاظت محیط زیست پایش می‌شوند.
مدیر کل محیط زیست استان با بیان اینکه طرح مطالعات جامع مختص آلایندگی شهرک‌های صنعتی استان اجرا نشده است، اظهار کرد: در طرح‌های مطالعاتی، وضعیت محیط زیست انسانی استان و طرح پسماندهای ویژه استان، وضعیت تولید و مدیریت انواع آلاینده‌های تولیدی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی به عنوان یکی از فعالیت‌های توسعه‌ای، دستاوردهای اقتصادی مختلفی را به همراه دارند، گفت: با رشد صنعت در منطقه، زمینه برای تأمین اشتغال فراهم می‌شود، از تراکم بیش از حد و ناموزون مناطق شهری بزرگ جلوگیری شده و نقش موثری در ایجاد تعادل‌های منطقه‌ای ایفا می‌کند. از سوی دیگر توسعه شهرک‌های صنعتی همواره با تغییرات محیطی نیز همراه است و تغییرات غیرمفید در مراحل مکان‌یابی، طراحی، ساخت و نگهداری شهرک‌های صنعتی دیده می‌شود.
آرامنش یادآور شد: تخریب اراضی، کاهش تنوع زیستی، تولید مواد زاید و مشکلات حاصل از دفع آنها، افزایش مصرف انرژی، آلودگی هوا، صدا و هچنین آلودگی آب و خاک از جمله اثرات منفی و ناسازگاری هستند که با توسعه شهرک صنعتی در منطقه رخ خواهد داد که باید با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه مدیریت و کنترل شوند.