جمع‌آوری روزانه ۳۰۰ تن زباله از سطح شهر همدان

یکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت 12:07
جمع‌آوری روزانه ۳۰۰ تن زباله از سطح شهر همدان
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان گفت: در حال حاضر روزانه ۳۰۰تن زباله از سطح شهر همدان جمع آوری می شود.


حسین خانجانی در گفتگو با مهر با بیان اینکه ۱۵۰۰مخزن جمع آوری زباله در سطح شهر همدان تعبیه شده است، گفت: هرکدام از این مخزن ها ظرفیت ۴۰۰کیلو زباله را دارد.
خانجانی با بیان اینکه زباله ها و عوامل متعددی باعث ایجاد آب گرفتگی معابر در هنگام بارندگی ها می شود که یکی از مهم ترین این عوامل گرفتگی دریچه هاست، گفت: زباله و اشیای ریخته شده در جوی ها توسط شهروندان باعث انسداد در پایین دست دریچه های جوی خواهد شد.
وی با بیان اینکه عده ای از شهروندان زباله های خود را داخل جوی ها تخلیه می کنند که با این کار انتقال روان آب های سطح شهر به رودخانه ها و شریان های اصلی با مشکل مواجه می شود و درنهایت آب گرفتگی اتفاق می افتد، گفت: به کارگیری نیروی انسانی برای باز کردن انسداد و گرفتگی جوی ها اقدام هزینه بری است.
وی عنوان کرد: همکاران مربوط به حوزه پاکسازی سطح شهر حداکثر توان خود را برای پاکسازی دریچه جوی ها انجام می دهند و ۵۰۰نفر نیروی انسانی ثابت برای پاکسازی سطح نهرها درنظرگرفته شده است.
خانجانی با اشاره به اینکه موضوع علت حذف و کاهش سطل زباله ها و مخازن زباله های اصلی سطح شهر بسیار مورد سئوال قرار می گیرد، افزود: در این راستا کاهش مخازن زباله های سطح شهر مطرح نیست بلکه جانمایی و به تعبیری تعبیه مناسب این مخازن در مکان هایی که تولید زباله بیشتری در آن جا صورت می گیرد، مدنظر بوده است.
وی در رابطه با هزینه تهیه هر مخزن زباله در شهر همدان عنوان کرد: هزینه تهیه این مخازن از محل مالیات های دریافتی از شهروندان تامین می شود و با کاهش مخازن جمع آوری زباله درسطح شهر نسبت به استفاده بهینه از اعتبارات هزینه شده اقدام شده است.
وی در ادامه با توضیح این مطلب که معتقدیم در این رابطه باید یک تیم کارشناسی مجرب تشکیل و کار کارشناسی صورت گیرد، عنوان کرد: هدف از کاهش این مخازن استفاده حداکثری از ظرفیت مخازن موجود بوده که شهروندان زباله های خود را در سطح شهر پراکنده نکنند و حتی در قالب بروشور و بنرهای تبلیغاتی از شهروندان همدانی درخواست شده که زباله های خود را راس ساعت ۹شب درب منزل خود بگذارند.
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان در ادامه با طرح این موضوع که مردم درحوزه پاکسازی سطح شهر نباید کمبودی احساس کنند، تاکید کرد: در زمینه سلامت محیط زیست و پاکیزه نگه داشتن سطح شهر نیز باید تلاش کنیم که عقب گرد فرهنگی نداشته باشیم بلکه با فرهنگ سازی مناسب الگوی صحیح رعایت حقوق شهروندی را ارائه دهیم.
خانجانی همچنین ادامه داد: در بسیاری از شهرهای کشور زباله ها هر ۴۸ساعت یک بار از سطح شهر جمع آوری می شود چراکه در هرشهر تلاش براین بوده که فرهنگ سازی متناسب با فضا صورت گیرد و همزمان با ارتقا فرهنگ شهروندی سطح ارائه خدمات نیز افزایش پیداکند.
وی با بیان اینکه با این عمل در واقع هزینه های جاری مربوط به پاکسازی شهر را کاهش داده و مازاد آن را صرف هزینه های توسعه ای شهرمی کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰۰تن زباله ازسطح شهر همدان جمع آوری می شود و ۱۵۰۰مخزن جمع آوری زباله در سطح شهر تعبیه شده که هرکدام از این مخزن ها ظرفیت ۴۰۰کیلو زباله را دارد.
مدیر خدمات شهری شهرداری همدان همچنین عنوان کرد: ابعاد این مخازن زباله کاهش یا افزایش پیدا نخواهد کرد چراکه خودروهایی که برای حمل و نقل این مخازن طراحی شده امکان تغییر اندازه نگه‌داری مخازن را ندارند و در حال حاضر ۶۰۰ هزار کیلوگرم ظرفیت این مخازن زباله است.
وی همچنین عنوان کرد: در حوزه سازمان مدیریت پسماند غیر از آموزش های تفکیک زباله در مدارس و آموزشگاه ها و فرهنگ سازی متناسب با این موضوع ۲۰کانکس تفکیک زباله در محلات و ۶۰مخزن زباله خشک شهری در سطح شهر وجود دارد که این مخازن در میادین اصلی شهر تعبیه شده است.
وی با بیان اینکه نریختن زباله در سطح شهر باید فرهنگ‌سازی شود، افزود: با وجود اینکه ۵۰ درصد از شهروندان در رعایت زمان بیرون گذاشتن زباله‌ها در ساعت ۲۱ با شهرداری همکاری می‌کنند اما هنوز فرهنگ بیرون گذاشتن زباله‌های شهری به طور کامل در شهر نهادینه نشده و شماری از شهروندان در ساعات ابتدایی صبح و یا در طول روز زباله‌های خود را از منزل خارج می‌کنند.
خانجانی افزود: این مهم سبب شده تا دیدن زباله در مخازن و کنار تیرهای چراغ برق شهری امری عادی برای شهروندان محسوب شود و افزایش هزینه‌های شهر، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: رعایت نکردن وظایف شهروندی در بیرون گذاشتن زباله در ساعت ۲۱ جمع‌آوری دوباره و سه باره زباله را در شهر به همراه داشته که این مسئله باری اضافی بر هزینه‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود.
وی با بیان اینکه اجرای بهینه فعالیت‌های خدمات شهری با بهترین برنامه‌ریزی‌ها و مناسب‌ترین تجهیزات بدون همکاری کامل مردم میسر نمی‌شود، اظهار داشت: از شهروندان می‌خواهیم برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی شهر خود زباله‌ها را راس ساعت ۲۱ در مخازن قرار دهند.