ضرورت توجه به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در آستارا

دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 ساعت 12:39
ضرورت توجه به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در آستارا
معاون برنامه ریزی و عمرانی فرماندار آستارا بر ضرورت توجه به اجرای طرح تفکیک و بازیافت زباله‌ها در این شهرستان تأکید کرد.


به گزارش پسماند ایران، وحید پورحضرت پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه مدیریت پسماند این شهرستان با اشاره به اینکه با اجرای کامل طرح تفکیک زباله از مبدأ می‌توان درآمدزایی میلیاردی داشت، اظهار کرد: با اجرای این طرح از هزینه‌های جمع‌آوری زباله کاسته می‌شود و نیز در ایجاد اشتغال و ایجاد توسعه پایدار موثر است.
وی گفت: امروزه زباله‌های شهری یکی از بارزترین معضل‌های بهداشتی و زیست‌محیطی شهر محسوب می‌شوند که نمی‌توان بر این مشکل بزرگ شهری با رویکرد سنتی فائق آمد.
معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار آستارا با اشاره به اینکه مدیریت عاقلانه پسماندهای شهری یکی از راه‌های موثر حفاظت از محیط زیست است، گفت: اگر به این مشکل شهری نگاهی علمی شود، می‌توان پسماند‌های مخرب شهری را به فرصتی طلایی برای شهر تبدیل کرد.
وی افزود: ساماندهی پسماند را علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، موجب سلامت کالای تولید ‌شده از مواد بازیافتی دانست و تصریح کرد: با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ بخش زیادی از هزینه‌های جمع‌آوری و ساماندهی زباله حذف می‌شود. به گفته پورحضرت، تا زمانی که فرهنگ کاهش تولید زباله توسط مردم نهادینه نشود با مدیریت یک یا چند نهاد نمی‌توان کار چندانی برای این حجم زباله در روز انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: مصرف درست می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های خانواده و مصرف آب و انرژی را پایین بیاورد و از تولید بیش از اندازه زباله جلوگیری کند. به گزارش فارس، در شهرستان 86 هزار نفری آستارا روزانه به طور میانگین 120 تن زباله تولید و در محل دفن و دفع زباله شهرستان در داداش‌آباد و نزدیکی سواحل دفن می‌شود.
آستارا به دلیل واقع شدن در کریدور عبور گردشگران و به عنوان یکی از 20 شهر گردشگرپذیر ایران با معضل زباله تولیدی توسط گردشگران مواجه است، به نحوی که میزان تولید زباله در آستارا در ایام پر مسافر به دو برابر فعلی نیز افزایش می‌یابد.

 

منبع : خبرگزاری فارس