طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان خداآفرین تدوین می شود

پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395 ساعت 13:11
 طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان خداآفرین تدوین می شود
فرماندار شهرستان خداآفرین گفت : طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان تا دو ماه آینده بصورت مدون آماده می شود .


به گزارش پسماند ایران ، امین امینیان روز پنجشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند و مخاطرات زیست محیطی این شهرستان با تاکید برتدوین طرح جامع مدیریت پسماند، گفت : با مشخص شدن آمار تولید زباله برنامه ریزی لازم برای دفع و بازیافت این زباله ها صورت می گیرد .
وی با اشاره به اینکه دفع نامناسب زباله به محیط زیست و سلامت جامعه آسیب می رساند ، گفت: نباید درخصوص برخورد با متخلفان غفلت شود . امینیان تشکیل کلاسهای آموزشی در مساجد و مدارس با اولویت روستاهای پرجمعیت را ضروری دانست و برنامه ریزی درخصوص زباله های کشاورزی و ارایه راهکار جهت تبدیل این زباله ها به کود و یا تولید انرژی را خواستار شد .
فرماندارخداآفرین با تاکید بر اینکه محل دفن زباله های شهرستان باید تا یک ماه اینده توسط بخشداران مشخص و فنس کشی شود ، بخشداران را مکلف کرد زباله های روستاهای پرجمعیت و در مسیرجاده ها از طریق شرکت تعاونی دهیاران جمع آوری ، مدیریت و به محل های دفن زباله انتقال دهند .
وی درپایان با اشاره به اینکه محیط زیست پاکیزه و بهداشتی از الزامات جذب گردشگر است ، گفت : مبالغ دریافتی از گردشگران درمبادی تفرجگاه ها و ورودی مکان های گردشگری خداآفرین جهت مدیریت پسماند هزینه می شود . معاون محیط انسانی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه گردشگرهای خارجی توجه به محیط زیست را در اولویت قرار می دهند، گفت : درقانون مدیریت پسماند قانونگذار براساس مشاهدات خود وظایف هرکس را مشخص کرده است.
علی عبدلی افزود: درمدیریت پسماند پایه اصلی شهرداری است ، تاکید کرد : باید درخصوص آلودگی ارس نهایت دقت انجام شود تا بهانه دست کشور همسایه داده نشود . وی درادامه با انتقاد از دفع غیربهداشتی و غیر اصولی زباله های عفونی شهرستان در چاه 3متری بر ضرورت تامین دستگاه های زباله سوز عفونی در این شهرستان تاکید کرد .
رییس شبکه بهداشت خداآفرین نیز در این جلسه با اعلام اینکه دفع فضولات حیوانی دراین شهرستان زیاد است ، گفت : 81 درصد زباله های خانگی بصورت بهداشتی دفع می شود . محمد رضا پوراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تعداد 72 پرونده تخلف بهداشتی در زمینه دفن زباله تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است .

منبع :ایرنا