افزایش 16 درصدی تفکیک زباله از مبدا در پایتخت

یکشنبه 19 مهر 1394 ساعت 12:37
افزایش 16 درصدی تفکیک زباله از مبدا در پایتخت
افزایش 16 درصدی تفکیک زباله از مبدا در پایتخت و نقش مهم مغازه داران در این امر اشاره کرد.

پس از پایان طرح آزمایشی تفکیک زباله از مبدأ در 22ناحیه شهر تهران، هم اکنون این طرح در کل شهر تهران در دست اجراست؛ طرحی که قرار است با اجرای آن علاوه بر دستیابی مدیریت شهری به منبع درآمدی پایدار، گام مهمی در عرصه محیط زیست برداشته شود.
هم اکنون با وجود عدم تشکیل کارگروه قانون مدیریت پسماند کشور، اجرای این قانون با مشکلاتی روبه روست، اما شهرداری تهران به عنوان نخستین کلانشهر کشور گام های مهمی در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ برداشته است. در حال حاضر تفکیک زباله در برخی محله ها افزایش 16 درصدی دارد و انتظار می رود تا پایان سال این رقم به 20درصد برسد.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ را به عنوان یکی از اولویت های اصلی شهرداری تهران نام برد و گفت: سال گذشته طرح مذکور به مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ شده بود که با پایان دوره آموزشی هم اکنون این طرح در کل شهر تهران به اجرا در آمده است.
مجتبی عبداللهی با بیان اینکه ان شاءالـله با اقدامات انجام شده عملکرد مناسب تری در موضوعات مرتبط با این حوزه داشته باشیم گفت: شهردار تهران جلسات مختلفی را درخصوص فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ برگزار کردند و تأکید بسیاری روی این موضوع دارند. به گفته عبداللهی با اقدامات لازم درخصوص این دو موضوع، اتفاقات بسیار مهمی در سطح شهر تهران رخ خواهد داد.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از طرح تفکیک زباله از مبدأ به عنوان یک «کار فرهنگی» یاد کرد و گفت: مسلما طرح تفکیک پسماند از مبدأ صرفا یک کار اجتماعی و خدماتی نیست و لازم است تمامی اعضای کارگروهی که در آیین نامه اجرایی قانون پسماند از آنها نام برده شده است، در کنار شهرداری تهران به فعالیت بپردازند.
محمد حقانی با اشاره به تصویب قانون مدیریت پسماند در سال83 و تدوین آیین نامه اجرایی آن در سال84 افزود: براساس آیین نامه اجرایی قانون پسماند یک کارگروه ویژه باید کار اجرای این قانون را در دست بگیرد. کارگروهی متشکل از سازمان محیط زیست کشور، وزارتخانه های بهداشت، صنعت و تجارت، آموزش و پرورش، ارشاد و سازمان هایی مانند صدا و سیما و تبلیغات اسلامی و... در این کارگروه حضور دارند که باید به وظایفشان در قبال اجرای این قانون عمل کنند.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از وظیفه صدا و سیما در فرهنگ سازی در این زمینه یاد کرد و افزود: آیین نامه این کارگروه ملی تعریف شده که معاون رئیس جمهور یعنی رئیس سازمان محیط زیست رئیس آن است. هر بار سخن از پسماند به میان می آید، مسئولیت ها را متوجه شهرداری تهران می دانند. محمد حقانی به این دیدگاه انتقاد جدی دارد. او می گوید: درست است که شهرداری براساس قانون وظیفه جمع آوری و امحا و بازیافت از پسماند شهری را به عهده دارد، اما در این راه سایر نهادها نیز وظیفه دارند و باید به وظایفشان در کنار شهرداری عمل کنند.
**باور عمومی
براساس بخشنامه وزارت کشور، سازمان پسماند از سال90 هزینه مربوط به جمع آوری، حمل و دفع و امحاء و بازیافت را باید از مردم دریافت کند و شهرداری کلانشهرهای کشور حق ندارد به این منظور بودجه ای در اختیار سازمان های پسماند قرار دهد. درواقع روی دیگر این بخشنامه شکل گیری و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ است. درواقع شهرداری های کلانشهرهای کشور می بایست با اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ تا سال90 نسبت به کاهش هزینه های جمع آوری پسماند اقدام می کردند. اما این طرح به دلیل عدم شکل گیری کارگروه پیش بینی شده در قانون پسماند، نتوانست در کلانشهرهای کشور به اجرا درآید.
حقانی می گوید که ما طرح تفکیک زباله از مبدأ را جدی نگرفتیم. در طول سال هایی که این طرح اجرا شده است باور عمومی مردم را نیز نسبت به آن از بین بردیم.او معتقد است باید این باور را در مردم به وجود آوریم که با اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدأ، می توان به شهر و هر خانواده کمک کرد. این طرح یک طرح کاملا فرهنگی است. **تفکیک گام به گام
سال گذشته برای نخستین بار طرح آزمایشی تفکیک زباله از مبدأ در 10ناحیه از مناطق مختلف شهر تهران به اجرا درآمد. پس از سه ماه از اجرای این طرح که متکی بر آموزش های شهروندی بود، این طرح در 12ناحیه دیگر از مناطق دیگر شهر تهران به اجرا درآمد تا تمامی مناطق شهر تهران در هر ناحیه این طرح را به صورت آزمایشی به اجرا گذاشته باشند. پس از مطالعه و آسیب شناسی اجرای این طرح در نواحی هر منطقه، دستور اجرای سراسری این طرح در کل شهر تهران صادر شد و هم اکنون شهر تهران در تمامی مناطق شاهد اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ است.
مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران از افزایش 16درصدی طرح تفکیک زباله از مبدأ در برخی از مناطق پایتخت خبر می دهد و می گوید: در برخی مناطق به دلیل داشتن زیر ساخت های لازم توانستیم به رقم 16درصدی برسیم اما در برخی مناطق تهران هنوز نتوانسته ایم به این رقم برسیم. حسین جعفری با اشاره به اینکه امیدواریم با راهکارهایی که در اختیار داریم تا پایان سال به رقم 20درصد پیشرفت در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ برسیم می افزاید: در این راه تمام ظرفیت های موجود را به کار گرفته ایم و تا پایان سال به اهداف از پیش تعیین شده دست خواهیم یافت.

 

منبع : همشهری