مدیریت پسماند در مازندران نیاز مند اعتبار ملی

سه شنبه 21 مهر 1394 ساعت 19:51
مدیریت پسماند در مازندران نیاز مند اعتبار ملی
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران گفت: مدیریت پسماند در مازندران نیاز به اعتبار ملی دارد.


به گزارش پسماند ایران، سیدمحمد محمدی تاکامی در بهشهر اظهار کرد: مازندران 3100 تن زباله در روز تولید می‌کند که 1700 تن مربوط به مناطق شهری و 1400 تن مربوط به مناطق روستایی است و متأسفانه با حضور مسافران در ایام تعطیل و شلوغ این رقم به 5100 تن در روز می‌رسد.
وی افزود: این امر به معنای این است که 70 درصد به میزان زباله‌های استان با ورود مسافر اضافه می‌شود و به همین دلیل مدیریت پسماند در مازندران نیاز به اعتبار ملی دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه در طرح جامع پسماند که در مازندران تدوین شده است استان به 9 ناحیه تقسیم می‌شود که در بسیاری از این شهرها طرح‌هایی به عنوان کمپوست زباله‌سوز پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: از این میان اولین طرحی که به بهره‌برداری رسید کارخانه کمپوست بهشهر است که امیدواریم از این پس بتوانیم زباله‌ها و پسماند این پنج شهر شرقی استان را مدیریت کنیم. مدیرکل امور شهری و شوراهای مازندران اعلام کرد: طرح مراکز زباله‌سوز طوری پیش‌بینی شده است که بخشی از برگشتی‌های کارخانه کمپوست به ساری منتقل شود.
این مسئول افزود: مازندران به لحاظ اقلیم خاصی که دارد و بالا بودن سطح آب متأسفانه دفن زباله‌ها در مناطق کوهستانی و در کنار ساحل دریا موجب نفوذ شیرآبه آنها به سفره‌های آب زیرزمینی و باعث آلودگی آب‌ها و مزارع پایین دست می‌شود، به نحوی که زباله‌ها خاک را آلوده می‌کنند و همچنین هنگام آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع زباله‌ها نیز می‌سوزند و موجب آلودگی هوا می‌شوند.
محمدی تاکامی با اشاره به اینکه مشکل دفن زباله در مازندران قدمت 70 ساله دارد، خاطرنشان کرد: سخنان رئیس‌جمهور در ورزشگاه شهید متقی درباره اینکه از اولویت‌های اول سفر به مازندران حل موضوع زباله استان است موجب امیدواری و دلگرمی همه مدیران و ذیربطان در راستای مدیریت پسماند شده است.
وی با بیان اینکه 50 درصد هزینه ساخت کارخانه کمپوست شرق مازندران از کمک‌های دولت و اعتبارات ملی بوده است، گفت: اراده و تصمیم در جهت مدیریت پسماند در بدنه دولت، استانداری مازندران و فرمانداران و شهرداری‌ها وجود دارد و همچنین نیروی انسانی کافی در زمینه نیروی مدیریتی و نیروی تخصصی در استان داریم اما با مشکل اعتباری مواجه هستیم.

 

منبع :ایسنا