لزوم توجه همزمان به توسعه و محیط زیست/ پسماند زباله معضل اصلی زیست‌محیطی کردستان است

چهارشنبه 29 مهر 1394 ساعت 12:47
لزوم توجه همزمان به توسعه و محیط زیست/ پسماند زباله معضل اصلی زیست‌محیطی کردستان است

مدیرکل محیط زیست کردستان گفت: ما نه تنها مانع توسعه نیستیم، بلکه می‌کوشیم در کنار حفاظت از محیط زیست به توسعه استان کردستان هم توجه کنیم.
به گزارش پسماند ایران، عبدالوحید ریاضی‌فر ظهر امروز در دیدار با اعضای شورای اسلامی استان کردستان اظهار کرد: کردستان به دلایل مختلف از گذشته در توسعه عقب مانده است و لذا باید توجه به محیط زیست و حفاظت از آن در کنار توسعه استان به طور تؤأمان مد نظر قرار بگیرد.
وی با تأکید بر اهمیت ظرفیت‌های اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست، گفت: در حال حاضر 21 تشکل زیست‌محیطی در کردستان فعالیت می‌کنند که به زودی این تعداد به 30 تشکل خواهد رسید.
مدیرکل محیط زیست کردستان، شوراهای اسلامی را ظرفیتی برای حفاظت از محیط زیست قلمداد کرد و افزود: تلاش داریم تا از فعالیت شکارچیان غیرمجاز پیش از اقدام آنها به شکار، ممانعت کنیم.
ریاضی‌فر با بیان اینکه باید با فعالیت‌های مخرب برای محیط زیست، برخورد شود، اظهار کرد: در پهنه‌های گیاهی، رسالت مراقبت بر عهده منابع طبیعی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در موضوع احداث سدها باید به صورت منطقی اندیشه و راهکار پیدا شود، گفت: ما نه تنها مانع توسعه نیستیم، بلکه می‌کوشیم در کنار حفاظت از محیط زیست به توسعه استان کردستان هم توجه کنیم.
این مسئول، معضل اصلی استان در حوزه زیست‌محیطی را پسماند زباله دانست و افزود: باید به سمت کاهش حجم زباله و بازیافت آن رفت تا به شکل کمپوست در کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیرکل محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه توزیع بنزین باکیفیت را در استان کردستان پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: خاک مناطق دارای معدن طلا، آلوده به آرسنیک و برخی فلزات سنگین است و این قضیه ارتباطی با وجود معادن ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه 22 استان در کشور، درگیر موضوع ریزگردها هستند، افزود: ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرهای مریوان و بانه راه‌اندازی شده و احداث این ایستگاه در شهرهای قروه و کامیاران هم در دستور کار قرار دارد.
ریاضی‌فر با اشاره به لزوم مدیریت موضوع پارازیت‌ها، برخی از آنها را مضر دانست و گفت: البته وزارت بهداشت به این امر معتقد نیست، اما با این وجود، باید جلساتی برای بررسی موضوع تشکیل شود.

منبع : خبرگزاری فارس