عیار طلای کثیف لرستان بالا رفت/ از زباله تا برق و بتن

پنجشنبه 30 مهر 1394 ساعت 00:49
عیار طلای کثیف لرستان بالا رفت/ از زباله تا برق و بتن
عدم تفکیک زباله در استان که مورد بی توجهی مردم و مسوولان قرار گرفته است

 

طلای کثیف اصطلاح بسیار گویایی در خصوص زباله ها است که علاوه بر آلودگی انواع زباله به ارزشمند بودن این مواد نه چندان دوست داشتنی اشاره دارد، موادی که امروز در لرستان به نوعی به یک معظل برای محیط زیست تبدیل شده اند.
به گزارش پسماند ایران، مشکل دفن و امحا زباله ها در شهرهای مختلف استان یک مساله عمومی است که در برخی مواقع از جمله فصل گرما موجب بروز مشکلات بیشتری برای مردم می شود.
گذشته از عدم تفکیک زباله در استان که مورد بی توجهی مردم و مسوولان قرار گرفته ، نبودکنترل زباله های شهری و روستایی به علت مواد آلوده کننده وفساد پذیر و نیز رطوبت وحرارت پناهگاه مناسبی برای انواع حشرات و جوندگان موذی است.
کارشناسان بر این باورند همواره توده های زباله از عوامل اصلی ومولد بسیاری از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات و سایر بیماریهای واگیر دار وغیرواگیردار بوده است .
پراکندگی مواد زاید خانگی وصنعتی وتجاری وانتشار زباله های بیمارستانی ازیک سو و تداوم گرما و طولانی شدن زمان برداشت زباله از معابر و اماکن عمومی از سوی دیگر از جمله عوامل مساعد کننده برای تکثیر ورشد سریع بسیاری از باکتریها و انگلها و موجودات و جوندگان موذی به شمار می رود.
در لرستان نیز که مردم با سرانه درآمدی بیست وهشتم کشور دارای جایگاه چهارم و پنجم در مصرف هستند متاسفانه فرهنگ صرفه جویی تا حدودی نادیده گرفته شده و به همین منظور تولید زباله در شهر و روستاها به یک معضل تبدیل شده است. بر اساس آمار سایت بهداشت محیط ایران تقریبا 80 درصد از هزینه های مربوط به زباله ها هزینه جمع آوری زباله می باشد از این لحاظ هزینه های سنگینی بر شهرداریها وسازمانها ی وابسته به جمع آوری و دفع زباله ها می گردد.
همچنین میزان سرانه زباله درمناطق شهری ایران 658 گرم در روز و درمناطق روستایی بین 220 تا 340 گرم در روز برای هر نفر می باشد و بطور متوسط 240 کیلوگرم درسال برای هرنفر درنظر گرفته می شود.
مسوول خدمات عمومی امور روستایی وزارت کشور نیز سال گذشته در سفر به استان گفت: میزان تولید زباله مناطق روستایی کشور، روزانه حدود 10 هزار و 500 تن است.
مهیار صفاکارشناس در حاشیه نشست تخصصی و منطقه ای پیشگیری از تب مالت در خرم آباد در جمع خبرنگاران، افزود: 52 درصد از زباله های تولیدی در مناطق روستایی کشور، پسماندهای فساد پذیر هستند که قابلیت تبدیل به کمپوست را دارند. وی با بیان اینکه سرانه تولید زباله کشور به ازای هر نفر در روز 500 گرم است، اظهار داشت: عوامل بیماری زا از جمله اثرات فساد پذیر زباله محسوب می شود که در صورت تبدیل این زباله ها به کمپوست، علاوه بر کاهش زباله های تولیدی، میزان شیوع و بروز بیماری های عفونی نیز در کشور کاهش می یابد.
وی با اشاره به اینکه در برخی استانهای کشور بیش از دو هزار و 500 واحد متمرکز و خانگی کمپوست وجود دارد، گفت: یکی از برنامه های محوری وزارت کشور در حوزه مدیریت زباله و پسماندها، تفکیک زباله از مبدا و تولید کمپوست است. صفا کارشناس ادامه داد: در این راستا، شیوه نامه تولید کمپوست و شیوه نامه تفکیک و پردازش زباله های خشک در سال 90 به دهیاری های سراسر کشور ابلاغ شده است.
****اعلام آمادگی سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی برای ایجاد زباله سوز شهری درلرستان به نظر می رسد با برخی اقدامات انجام شده این روزها عیار طلای کثیف لرستان بالا رفته و چنانچه اقدامات اساسی انجام شود طلای کثیف استان به تولید برق می انجامد.
رییس شورای اسلامی لرستان در این باره گفت: رایزنی هایی در خصوص زباله سوزی استان با ماشین سازی اراک انجام شده و در صحبت های اولیه مقرر شده لرستان را به عنوان پایلوت انتخاب کنند. احمدرضا محمدی افزود: در این راستا تفاهم های اولیه در خصوص سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی برای ایجاد چهار دستگاه زباله سوز در استان انجام شده است.
وی بدون اشاره به میزان دقیق تولید زباله در استان گفت: تولید زباله در شهرهای خرم آباد، بروجرد ، کوهدشت، اشترینان وروستاهای اطراف آن به ترتیب 200، 170، 40 و 20 تن است. وی ادامه داد: در تفاهم های اولیه مقرر شده 200 تن زباله مورد نیاز هر دستگاه توسط استان تامین شود و بهره برداری ز انرژی برق حاصل از سوخت زباله ها به سرمایه گذار واگذار شود.
محمدی تصریح کرد: معضل زباله در لرستان یک معضل جدی زیست محیطی است که باید راهکار کلان برای رفع آن ارائه و پیگیری شود که به نظر می رسد رایزنی های انجام شده برای این مهم مثمر ثمر باشد. وی همچنین با بیان اینکه 500 کیلوگرم پسماند نیز حاصل زباله سوزی است گفت: از این پسماند ی توان برای تولید بتن در استان استفاده کرد.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ تفکیک زباله اظهار داشت: دو تا سه بخش خصوصی برای فعالیت در این راستا اعلام آمادگی کرده اند که باید برای موفقیت این طرح ، فرهنگ عمومی تفکیک زباله در استان نهایدنه شود.