دفع پسماندهای پزشکی و بیمارستانی بوشهر نیاز به مدیریت اصولی دارد

یکشنبه 03 آبان 1394 ساعت 12:17
دفع پسماندهای پزشکی و بیمارستانی بوشهر نیاز به مدیریت اصولی دارد
انتقاد از از وضعیت نابسامان مدیریت پسماند در این استان بوشهر

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: برای جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی، دفع پسماندهای پزشکی، بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی در این استان نیازمند مدیریت اصولی است.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان بوشهر روز یکشبنه به نقل از حسین دلشب در کارگروه مدیریت پسماند استان بوشهر افزود: پسماندهای پزشکی بویژه در زمان معیوب بودن دستگاههای امحای زباله بیمارستانها، همراه با پسماند های عادی دفع می شوند که این موضوع درصورت نبود مدیریت صحیح و اصولی باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی و زمینه ساز انتقال عوامل میکروبی می شود.
وی اضافه کرد: دستگاههای موجود جوابگوی امحای حجم تولیدی پسماندهای پزشکی در استان بوشهر نیست و علاوه بران مراکز خصوصی و مطب ها به طور کلی پسماندهای پزشکی خود را همراه با پسماند عادی به مراکز دفع پسماند شهری منتقل می کنند که برای این موضوع نیز باید برنامه ریزی اساسی انجام گیرد.
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری بوشهر نیز دراین نشست گزارشی از وضعیت پسماندهای روستایی استان و اقدامات ریز برنامه در دست اجرا ارائه کرد.
حسین عالی نژاد گفت: برنامه ریزی جامعی برای مدیریت پسماندهای روستایی دردست اجراست به همین منظور 16 سایت انتقال و 11 مرکز دفع پسماند پیش بینی ومشخص شده که هر محل دفع، روستاهای تا شعاع 15 کیلومتر را پوشش خواهد داد. وی افزود: همچنین 300 دستگاه خودرو حمل زباله ازجمله ایسوزو، تراکتور، کامیون و خاور در اختیار دهیاری ها برای مدیریت بهینه پسماند روستایی قرار گرفته است.
معاون امور عمرانی استانداری بوشهر نیز در این نشست با انتقاد از از وضعیت نابسامان مدیریت پسماند در این استان بیان کرد: نشست ها و مصوبه های آنها و برنامه ریزی ها درزمینه مدیریت پسماندها باید عملیاتی باشند و به مرحله اجرا درآیند. محمد حسن باشتی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای مدیریت پسماندهای پزشکی برنامه ریزی مدون واجرایی به کارگروه ارائه دهد ودفتر شهری استانداری وضعیت پسماندهای شهری هر شهرستان را با حضور فرمانداران و به تفکیک شهرها بررسی کرده و پس از حل مشکلات و موانع، نتیجه نهایی را به کارگروه استانی ارائه کند.
دراین نشست گزارشی از وضعیت پسماندهای پزشکی استان که درقالب یک پروژه وبه مدت چهارماه در اداره کل محیط زیست استان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی وسازمان نظام مهندسی تهیه شده بود توسط محیط زیست ارائه شد.
دراین طرح در مورد معرفی پسماندهای پزشکی، چگونگی مدیریت کنونی آنها، میزان وآمار واطلاعات پسماندهای بیمارستانی، درمانگاهها ودیگر مراکز خصوصی تولیدکننده پسماندهای پزشکی، به تفکیک هر شهرستان گزارش کاملی تهیه شده بود.