جاری شدن شیرابه زباله نوشهر به دریا و رودخانه

سه شنبه 05 آبان 1394 ساعت 12:37
جاری شدن شیرابه زباله نوشهر به دریا و رودخانه
فرماندار نوشهر گفت: جاری شدن شیرابه زباله نوشهر به دریا و رودخانه از معضلات جدی این شهرستان است.

به گزارش پسماند ایران، محمدعلی قمی اویلی در جلسه کارگروه پسماند این شهرستان با اشاره به اهمیت مدیریت درست در بخش زباله اظهار کرد: شهرستان نوشهر در ایام تعطیلات و پیک مسافر دارای جمعیتی چند برابر و همین امر موجب افزایش تولید زباله می‌شود که باید در این زمینه تدابیر درستی اندیشیده شود.
وی با تاکید بر گماردن نگهبان در ورودی جایگاه دفع زباله نوشهر اظهار کرد: ورود اشخاص به جایگاه زباله جهت تفکیک آن ممنوع است زیرا این امر برای سلامت اشخاص و مردم مضر است.
فرماندار نوشهر با بیان اینکه باید اقداماتی در جهت بهبود وضعیت جایگاه زباله نوشهر بر اساس برنامه انجام شود، افزود: حضور افراد در جایگاه زباله و تفکیک زباله سبب انتقال بیمار‌ی‌ها و میکروب‌ها به محیط شهری شده و آسیب‌های فراوانی را به بار می‌آورد.
قمی اویلی حفظ سلامت شهروندان را مهم خواند و افزود: نیروگاه زباله‌سوز نوشهر که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نوشهر بود در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان مازندران نیز اعتبار هفت میلیارد تومانی را به خود اختصاص داد که در صورت تامین تجهیزات فاز نخست آن به زودی نصب خواهد شد.
وی ورود شیرابه‌های زباله را به رودخانه و سپس دریا از جمله معضلات جدی دانست و گفت: با وجود تشکیل جلسات متعدد در مورد راهکارهای مربوط به شیرابه‌های حاصل از زباله، متاسفانه پیمانکار مربوطه در عمل به تعهدات خویش عمل نکرده و تعلل کرده است.
این مسئول یادآور شد: در فصل زمستان و بارندگی افزایش شیرابه‌ها و جاری شدن در رودخانه و دریا را در پی دارد و در تابستان نیز با گرمای هوا مردم از بوی بد و متعفن آن در امان نیستند و موجب آلوده شدن رودخانه و دریا می‌شود.
قمی با تاکید بر راهکارهای اساسی در باره شیرابه زباله خاطرنشان کرد: آهک‌پاشی و خاک‌پاشی زباله‌های جایگاه زباله نوشهر از جمله مواردی است که باید جدی گرفته شود. وی عنوان کرد: وضعیت زباله‌های اماکن عمومی، هتل‌ها و رستوران‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد و سیستمی برای فاضلاب‌های شهری و روستایی طراحی شود که به طبیعت آسیب نرساند.
فرماندار نوشهر در ادامه به ساماندهی خودروهای حمل زباله در شهرستان نوشهر تاکید کرد و گفت: مراحل تخلیه زباله باید هدایت شده باشد و علاوه بر دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها که موظف هستند تا در این امر کمک کنند، همچنین شرکت‌های تفکیک زباله و حمل زباله نیز باید مشخص و شناسنامه دار بوده و مسیر مبدأ و مقصد دفن زباله به تفکیک اعلام شود.
قمی در پایان با اشاره به ساماندهی قبرستان نوشهر اظهار کرد: بوی بد و نیز سیلاب در زمان بارندگی از جمله مشکلاتی است که باید مدیریت شود تا بیشتر از این موجب اذیت و آزار مردم نشود.

منبع : ایسنا