پیشنهاد استرالیا برای ذخیره زباله‌های هسته‌ای دیگر کشورها

چهارشنبه 06 آبان 1394 ساعت 12:42
پیشنهاد استرالیا برای ذخیره زباله‌های هسته‌ای دیگر کشورها
استرالیا این ظرفیت را دارد که بالغ بر 25 راکتور هسته‌ای را در خود جای دهد

 

نخست‌وزیر استرالیا در گفت‌وگو با شبکه رادیویی آدلاید، ساخت نیروگاه انرژی هسته‌ای در این کشور را مورد تردید قرار داد اما توسعه صنعت سوخت هسته‌ای را ارزشمند دانست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه گاردین، مالکولم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا، اعلام کرد: این کشور باید به دقت به توسعه نقشش در صنعت انرژی هسته‌ای جهانی نگاه کند که شامل اجاره دادن میله‌های سوخت به دیگر کشورها و سپس ذخیره‌سازی زباله‌های پس از آن است.
او با بیان این که استرالیا دارای منابع فراوانی از زغال سنگ، گاز، باد و انرژی خورشیدی است، ساخت نیروگاه انرژی هسته‌ای برای فراهم کردن الکتریسته برای مصرف کنندگان داخلی را مورد تردید قرار داد.
در دیدار مالکولم ترنبول از استرالیای جنوبی از وی خواسته شده بود تا این مساله را مورد بررسی قرار دهد. وی در این باره اضافه کرد: ما دارای معادن اورانیوم هستیم. چرا آن را پردازش و به میلوه‌های سوخت تبدیل نکنیم و آن را به مردم خارج از مرزها اجازه ندهیم. و زمانی که کار آن‌ها انجام شد آن‌ها را برنگردانیم و ذخیره نکنیم. ما دارای مناطق با ثباتی در نقاط دور دست هستیم و از محیط سیاسی با ثباتی برخوردار هستیم.
نخست‌وزیر استرالیا درباره‌ی استفاده از دیگر منابع انرژی در مقایسه با انرژی هسته‌ای گفت: ما دارای منابع در دسترس انرژی؛ نه فقط سوخت‌های فسیلی مانند ذغال سنگ و گاز بلکه باد و خورشید هستیم. توانایی ذخیره‌سازی انرژی همواره بهتر می‌شود و این برای منابع ادواری انرژی به ویژه باد و خورشید بسیار با اهمیت است. با این حال نقش آفرینی در چرخه سوخت هسته‌ای چیزی است که فکر می‌کنم ارزش با دقت نگاه کردن به آن را دارد. در سال 2006 در گزارشی اعلام شد که استرالیا این ظرفیت را دارد که بالغ بر 25 راکتور هسته‌ای را در خود جای دهد و تا سال 2050 الکتریسته یک سوم این کشور را تامین کند. با این حال این گزارش نشان داد که انرژی هسته‌ای در مقایسه با انرژی که از سوخت زغال سنگ به دست می‌آید، بسیار پرهزینه‌تر است.
این اظهارات نخست‌وزیر استرالیا باعث بروز انتقاداتی شده است. بنیاد محافظت از محیط زیست استرالیا سخنان ترنبول را نسنجیده خواند و هشدار داد که زباله‌های رادیو اکتیو مساله‌ای پیچیده و بحث برانگیز در حوزه‌ی سیاسی است. یکی از اعضای این بنیاد محیط زیستی گفت: زباله‌های رادیواکتیو چالش‌های محیطی امنیتی و بهداشت عمومی جدی را به دنبال دارد و این زباله‌ها به مدت بسیار طولانی‌تر نسبت به تصدی‌گری هر سیاست‌مداری باقی می‌مانند.
ِاما گیبسون، رییس برنامه گرین‌پیس استرالیا - اقیانوسیه در این باره گفت: میراث زباله‌های رادیواکتیو برای مدت زمان زیادی خطرآفرین باقی می‌مانند. گرین‌پیس با بیان این که انرژی هسته‌ای یک عامل بازدارنده و پرهزینه نسبت به راه‌حل‌های واقعی حل بحران تغییرات آب و هوایی مانند انرژی باد و خورشید است، آن را رد کرد.