نحوه جمع آوري،بازيافت و دفن زباله هادر كهريزك بايدتغيير کند

 از دستگاه‌های زباله سوز با فنآوری‌های جدید برای  زباله های بیمارستانی استفاده شود

 نایب رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: نحوه جمع آوری، بازیافت و دفن زباله ها در کهریزک کاملاً‌ غیربهداشتی و غیراصولی است و باید این روش کاملاً‌ تغییر کند.

به گزارش پسماند ایران، محمد حقانی در بازدید از مرکز بازیافت زباله کهریزک با اشاره به اینکه بر اساس قانون، زباله ها باید از مبادی تولید یعنی از درب منازل، بازیافت شود و پس از آن به مراکز ثانویه و مقصد نهایی دفن زباله ها منتقل شود گفت: در صورتی که زباله ها از مبادی تولید به صورت استاندارد تفکیک شود پسماندهای غیر استفاده سوزانده شده و تولید برق می کند. وی افزود: در بازدیدی که از مرکز بازیافت زباله در کهریزک داشتیم متأسفانه مشاهده شد که روش کار در اینجا غیراصولی است چرا که زباله ها در روز و در هوای باز تخلیه شده و با خاک و نخاله ها دفن می شوند که این خلاف ضوابط است زباله ها در این حالت تولید شیرابه فراوان می کند که برای محیط زیست و آب‌های زیرزمینی بسیار خطرناک است و همچنین باعث آلودگی شدید هوا نیز خواهد شد.
نایب رئیس کمیسیون سلامت شورا همچنین به فعالیت ده‌ها کارگر که به صورت پیمانکاری تفکیک زباله ها را به صورت دستی و سنتی انجام می دهند نیز اشاره کرد و گفت: این افراد در مرکز خطر و بیماری‌های عفونی کار می‌کنند که این مسئله نیز برای آنها و خانواده هایشان بسیار خطرناک است.
وی همچنین به زباله های بیمارستانی نیز که در این مرکز دفن می شوند اشاره کرد و گفت: برای زباله های بیمارستانی نیز باید از دستگاه‌های زباله سوز با فنآوری‌های جدید استفاده شود.
حقانی افزود: در تهران روزانه 7 هزار و 500 تن زباله تولید می شود که این زباله ها در حقیقت طلای کثیف هستند و بخش خصوصی بارها اعلام آمادگی کرده که می تواند در این بخش سرمایه گذاری کند، در این صورت عملاً هیچ نیازی به سرمایه گذاری و صرف هزینه های فراوان شهرداری در این بخش نیست و شهرداری می تواند فقط نقش راهبردی و نظارتی داشته باشد.

منبع :خبرگزاری صدا و سیما