دريافت جايزه جهاني خشت طلايي توسط سازمان مديريت پسماند

یکشنبه 10 آبان 1394 ساعت 13:33
دريافت جايزه جهاني خشت طلايي توسط سازمان مديريت پسماند
درزمينه "بانوي شايسته محل ، در تفکيک زباله"

 

در مراسم اختتاميه دومين جايزه جهاني «خشت طلايي» که عصر روز 9 آبان در بوستان گفتگوي تهران با حضورتعدادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران ، دکتر قاليباف ، شهردار و مسوولان شهري تهران و شهرستانها و همچنين مسوولين سازمان‌هاي بين‌المللي ، سازمان اسکان بشر و اعضاي هيئت هاي ديپلماتيک در تهران برگزار شد؛ سازمان مديريت پسماند موفق به اخذ جايزه در زمينه بانوي شايسته محل در تفکيک زباله شد، که به دکتر جعفري مدير عامل اين سازمان اعطاء گرديد. به گزارش خبرگزاري آريا، با توجه به تاکيد شهردار محترم تهران و همچنين تحقق تصميمات کمپين آسمان آبي و زمين پاک، از سال گذشته تا کنون سازمان مديريت پسماند تمرکز و توجه بيشتري بر تفکيک پسماند در مبدا داشته است و ارائه طرح "بانوي شايسته محل در تفکيک زباله در مبدا " از جانب اين سازمان که در دومين دوره جشنواره جهاني خشت طلايي معرفي گرديد نيز مهر تاييدي بر اين تلاش مي باشد.

جايزه جهاني خشت طلايي تهران بر اساس توافق ميان مرکز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران و نماينده برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-HABITAT) در ايران،متشکل از محورهاي هشت گانه مديريت و توسعه شامل:معماري، شهرسازي و حفاظت از ميراث فرهنگي، توسعه پايدار و محيط زيست، نوآوري و خلاقيت شهري براي زندگي بهتر،تامين و توسعه زير ساخت ها، امكانات و خدمات ضروري شهري، محافظت از شهرها و شهروندان، توسعه اجتماعي و فرهنگي در شهر، حمل و نقل عمومي و شهرهاي هوشمند،مديريت شهري و حكمراني محلي بوده که به منظور معرفي و حمايت از پروژه هاي برتر مديريت شهري بين المللي و تبادل تجارب برتر مديريت شهري برگزار و به موضوعات برتر جايزه جهاني اعطا شد. در ابتداي اين برنامه سيامک مقدم نماينده دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در ايران پس از خير مقدم، محوريت خشت طلايي را فضاي عمومي رايگان براي همگان اعلام نموده و ضمن جلب نظر جوامع بين المللي به روز جهاني شهر ها، توجه به اقليم زيست محيطي را به عنوان يکي از موضوعات مهم و قابل توجه مديران شهري اعلام کرد.
در ادامه و پس از اعلام پيام آقاي بان کي مون مدير کل سازمان ملل در خصوص ارتباط آينده بشر به آينده شهرها که توسط گري لوييس، دبير اين سازمان در ايران، ارائه شد؛ دکتر قاليباف معضلات شهرنشيني و مشکلات زيست محيطي از قبيل گرمايش جهاني را به عنوان يکي از دغدغه هاي شهري بيان نموده و افزود: فقر، مهاجرت، تروريسم و... در کنار مخاطرات زيست محيطي به مثابه آسيب اجتماعي رخ نشان مي دهد که تنها راه برون رفت از اين مشکل تحقق شهروند مسئول و آگاه بوده که جهت تحقق عدالت از سطح محلي تا جهاني احساس مسئوليت مي نمايد.
در ادامه اين مراسم 24 پروژه برگزيده اين جايزه جهاني معرفي گرديد؛ که يازده اثر مربوط به طراحان و مهندسان خارجي از کشورهاي استراليا، پرتغال، کره جنوبي ، سوئد ، روسيه ، برزيل ، آلمان و چين و از 13 اثر باقيمانده نيز 4 اثر مربوط به پروژه عتيق تبريز ، پروژه احياي ميدان کهنه و مسجد عتيق اصفهان ، طرح ايده شهر مشهد و پروژه باغ خانواده شيراز و8 اثر نيز مربوط به طراحان و مجريان تهراني بود.
طرح درياچه شهداي خليج فارس از منطقه 22 تهران ، توسعه فضا هاي فرهنگي با تمرکز برتبديل باغ موزه قصر از زندان به يک مرکز فرهنگي ، نگار خانه اي به وسعت يک شهر وجشنواره شاهدان شهر ، اجراي نيمه شمالي خط سه مترو تهران ، فن بازار وپارک فناوري شهر تهران ، طرح خانه به خانه وشب گردي مرکز ارتباطات وامور بين الملل ، توانمند سازي زنان واشتغال زايي وايجاد شبکه کار در تهران و طرح گردشگري خلاقانه تهران از عناوين طرح هاي برگزيده در کنار طرح "بانوي شايسته محل در تفکيک زباله در مبدا " از جانب اين سازمان مي باشد. در انتهاي اين برنامه برندگان دومين جايزه جهاني «خشت طلايي» عکس يادگاري در قاب زمان انداختند.