دپوی زباله در جنگل‌های مازندران

سه شنبه 12 آبان 1394 ساعت 13:29
دپوی زباله در جنگل‌های مازندران
از دپوی زباله در جنگل‌های مازندران تا گرفتن حکم بازداشت شهرداران

دپوی زباله در جنگل‌های مازندران به‌ویژه در غرب استان به‌قدری خبرساز شد که با شکایت اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران، حکم جلب بیشتر شهرداران غرب مازندران صادر شد.
به گزارش پسماند ایران، دپوی زباله در جنگل‌های مازندران به‌ویژه در غرب استان سال‌های سال است که به یکی از معضلات جدی محیط‌زیست تبدیل شده و هنوز راه‌حلی برای این مشکل اندیشیده نشده است. شیرابه‌های ناشی از این زباله‌ها با رودخانه تلاقی پیدا کرده و به زمین‌های کشاورزی روستاهای اطراف نیز منتقل می‌شود به این ترتیب ضرر آن به تمامی موجودات زنده می‌رسد.
با توجه به اینکه عمده این زباله‌ها مربوط به گردشگرانی است که از سایر شهرها وارد استان شده لازم است برای حل این موضوع تدابیری ملی اندیشیده شود تا شاهد نابودی تدریجی طبیعت زیبا و این سرمایه بی‌نظیر در مازندران نباشیم. با افزایش اعتراضات مردمی نسبت به دپوی زباله‌ها در مناطق جنگلی و سرازیر شدن شیرابه‌های آن به جوی‌ها و رودهایی که در مسیر مزارع و باغات کشاورزی قرار دارند، محیط‌زیست مازندران با عزمی جدی وارد عمل شد.
هر چند در این راه پر فراز و نشیب که مقاومت‌هایی را از سوی برخی مسئولان به همراه دارد و عده‌ای نیز با وساطت، سعی در پنهان‌کاری و انکار اشتباهات خود دارند، اما قدم نخستی را که سازمان حفاظت محیط‌زیست و مجموعه متبوع در مازندران برداشته، قابل تحسین است.
در صورتی‌که سازمان حفاظت محیط‌زیست مازندران بتواند این راه را تا پایان در پیش بگیرد و با کسانی که دلسوز طبیعت نبوده و خسارات جبران‌ناپذیری را بر پیکر محیط‌زیست وارد می‌کنند، برخورد جدی کند، باید منتظر اتفاقات خوشایندی در بحث مدیریت پسماند باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره صدور حکم بازداشت 80 درصد شهرداران شهرهای غربی مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با تاکید بر اهمیت موضوع پسماند در مازندران و کشور، گفت: روزانه 3 هزار تن زباله در این استان تولید می‌شود که در ایام تعطیل تا سه برابر افزایش می‌یابد و برخی مواقع به 10 هزار تن می‎رسد.
ناصر مهردادی با بیان اینکه برای سامان‌دهی وضعیت زباله نیاز است شرایط به گونه‌ای تعریف شود که مشکلات کاهش پیدا کند، افزود: در این راه، نیاز به همکاری گروه‌های مختلف مردمی به‌ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد و دوست‌دار طبیعت و کمک مسئولان مربوطه داریم.
وی با اشاره به اینکه براساس قانون، سامان‌دهی زباله در شهرها به عهده شهرداران است، بیان کرد: به همین دلیل شهرداران باید سامان‌دهی زباله را برعهده بگیرند که برخی شهرداران به‌دلایل مختلف از جمله کمبود نقدینگی و امثال آن به نگرانی‌های موجود توجهی نکردند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران، گفت: از بیشتر شهرداران غرب مازندران به‌دلیل اهمال در مدیریت پسماند و دپوی زباله در جنگل، شکایت کردیم و پیگیر مسائل عمومی هستیم.
مهردادی بیان کرد: این برخورد، به‌نوعی کمک می‌کند تا برخی شهرداران به مسئله سامان‌دهی زباله توجه کنند. وی در پایان با اعلام اینکه هدف اصلی ما تعامل با تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها است، گفت: اگر دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکنند، ما نیز طبق تکلیف سازمانی، به‌صورت قانونی با آنها برخورد می‌کنیم.
 صدور حکم بازداشت 80 درصد شهرداران غرب مازندران با شکایت اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران در 10 روز گذشته، در رسانه‌های مختلف منتشر شد و برخی‌ها بر این باورند که اقدام مذکور مشکلی را حل نمی‌کند، اما سازمان حفاظت محیط‌زیست مازندران معتقد است که طبق وظیفه قانونی خود عمل کرده است.
نکته قابل تامل آن است که برخی شهرداران صدور چنین حکمی را انکار می‌کنند و این نیز معنایی جز تمکین نکردن به قانون و فرار رو به جلو ندارد، لذا بهتر است با واقعیت کنار آمده و ضمن پذیرفتن اشتباهات خود، راه حل مناسبی را برای برون‌رفت از مشکل زباله‌ها و دپو نکردن آنها در دل جنگل و حریم رودخانه‌ها، بیابند.

منبع : خبرگزاری فارس