۱۲۰ تن پسماند در قزوین در ایام عزاداری محرم جمع‌آوری شد

چهارشنبه 13 آبان 1394 ساعت 12:37
۱۲۰ تن پسماند در قزوین در ایام عزاداری محرم جمع‌آوری شد
در ماه محرم با توزیع ۴.۵ تن نایلون نسبت به جمع‌آوری۱۲۰ تن پسماند تولیدشده، اقدام شد.

 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: با بهبود شاخص‌های تفکیک زباله از مبدأ، در قزوین بیش از۱۲۰ تن پسماند در مراسم عزاداری ماه محرم جمع‌آوری شد.
به گزارش پسماند ایران، مجتبی منتظری در جلسه شورای اسلامی شهر قزوین که ظهر چهارشنبه با موضوع بررسی عملکرد سازمان مدیریت پسماند در حوزه‌های مختلف در تالار مردم برگزار شد اظهار داشت: در ماه محرم با توزیع ۴.۵ تن نایلون نسبت به جمع‌آوری۱۲۰ تن پسماند تولیدشده، اقدام شد.
وی افزود: در شش‌ماهه اول امسال یک میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سازمان مدیریت پسماند پیش‌بینی‌شده که با استفاده از یک هزار نیرو درزمینهٔ جمع‌آوری پسماندها فعالیت می‌کند.
منتظری بیان کرد: با بهره‌گیری از۶۰۰ نیرو برای رفت و روب و جمع‌آوری پسماند، ۲۰۰ نیروی برای تفکیک از مبدأ مورداستفاده قرار گرفت و از مابقی نیروها به‌منظور لایروبی چاه‌های جاذب و کانال‌های آب استفاده می‌شود. مهدی امینی، معاون نظارت سازمان پسماند هم از برنامه‌ریزی برای مکانیزاسیون سیستم‌های مدیریت پسماند شهر قزوین خبر داد.
جباری، معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت پسماند نیز به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: با پایش در تغییر عملکرد و آموزش زنان خانوار و دانش آموزان، دوره‌هایی در موضوعاتی چون کاهش تولید پسماند، بازیافت، تفکیک از مبدأ و تغییر رفتار برنامه‌های آموزشی، برگزارشده است.
کورش کرمی فرد مجری طرح مدیریت پسماند خشک در قزوین اظهار داشت: هشت سال از سابقه تفکیک از مبدأ در قزوین می‌گذرد و ۲۱ ماه پیش و قبل از پایان فرصت ابلاغی از وزارت کشور در خصوص اجرای طرح تفکیک از مبدأ در همه شهرها، شهرداری قزوین نیز این طرح را با شرکت پرچم‌داران آتیه زاگرس کلید زد.
وی افزود: پیش از شروع به کار، مجموعه اقداماتی در خصوص توزیع مخازن، بلوک‌بندی شهر صورت گرفته بود، اما از بهمن‌ماه ۹۲ اقدامات تخصصی در این حوزه آغاز و شاخص‌های کمی و کیفی حوزه تفکیک از مبدأ بهبود یافت. کرمی فرد تصریح کرد: تداوم این روند به استمرار آن تا رسیدن به الگوی مطلوب، بستگی دارد. کرمی فرد با اشاره به اقدامات خوب انجام‌شده در کارگروه پسماند استان تصریح کرد: باوجودآنکه قزوین نسبت به شهرهای بزرگ سرمایه‌گذاری کمتری کرده، اما بهبود شاخص‌ها، این شهر را در ردیف شهرهای شاخصی مانند اصفهان، تبریز و مشهد قرار داده است.
وی افزود: افزایش مشارکت شهروندان یکی از نیازهای اصلی این طرح است که در کنار اقدامات صورت گرفته ازجمله ساماندهی عوامل غیرمجاز جمع‌آوری پسماند خشک و نظارت بر مکانیسم‌های جمع‌آوری به ارتقای کمی و کیفی طرح تفکیک از مبدأ منجر می‌شود.
مجری طرح مدیریت پسماند خشک در قزوین، در پاسخ به سؤال رئیس کمیسیون عمران شورا، در خصوص میزان ارتقای شاخص تفکیک از مبدأ در شهر قزوین نیز گفت: افزایش سهم تفکیک از مبدأ از یک درصد به پنج درصد موجب شده تا قزوین در ردیف استان‌های موفق قرار گیرد. در ادامه اعضای شورا، برتدوام طرح تفکیک از مبدأ و ضرورت استفاده از پیمانکاران بومی در پروژه‌های شهری تأکید کردند.