کنگره بین المللی زمین، فضا و انرژی پاک در اردبیل آغاز شد

پنجشنبه 14 آبان 1394 ساعت 11:41
کنگره بین المللی زمین، فضا و انرژی پاک در اردبیل آغاز شد
کنگره بین المللی زمین، فضا و انرژی پاک با شرکت صاحبنظران داخلی و خارجی روز پنجشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل آغاز شد.

 

به گزارش پسماند ایران ، دبیر کنگره در آیین افتتاح گفت: در این رویداد علمی 545 مقاله علمی از ایران و کشورهای مختلف جهان به دبیرخانه کنگره ارسال شد که از بین آنها 209 مقاله در سه مرحله داوری پذیرش شده است.
فریبا اسفندیاری درآباد افزود: 20 مقاله از بین مقاله های برتر برای ارایه در این کنگره یکروزه انتخاب و بقیه برای چاپ و نشر در نظر گرفته شده است.
وی افزود: از دانشگاه های تهران، تبریز و اردبیل و از مراکز علمی و دانشگاهی کشورهای ایتالیا، اسپانیا، مالزی، استرالیا و جمهوری آذربایجان به این کنگره مقاله ارائه شده است.
اسفندیاری اظهار کرد: میهمانان خارجی به رغم ارائه مقاله به علت مشکلات شخصی نتوانستند در کنگره شرکت کنند و فقط پروفسور رسولی استاد دانشگاه استرالیا و تبریز در این کنگره حضور یافته است. وی توسعه دانش نوین پایش زیست محیطی، بسترسازی برای ارائه دستاوردهای علمی، ایجاد زمینه همکاری موسسه های علمی و دستگاه های اجرایی مرتبط و جلب مشارکت دانشگاهیان را از هدف های برگزاری این رویداد علمی برشمرد. گودرز صادقی رییس دانشگاه محقق اردبیلی هم در این کنگره، انسان را امانت دار خدا و وارث طبیعت دانست و بر حفاظت از محیط زیست در راستای عمل به مسوولیت امانت داری تاکید کرد.
وی گفت: مصرف بیش از اندازه و نابودی ذخایر طبیعی رسم امانت داری انسان در طبیعت نیست و باید مراقبت از زمین به عنوان یک باور دینی در نهاد آدمی نهادینه شود.
وی آموزش مرتبط از مقطع پیش دبستانی به بالا، مهربانی با زمین، رعایت حقوق حیوانات و مدیریت پسماند را از راهکارهای لازم برای صیانت از طبیعت خداداد دانست.
پروفسور علی اکبر رسولی استاد جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه استرالیا و تبریز در این کنگره با ارایه مقاله ای با عنوان به کارگیری فناوری سنجش از دور در علوم زمین، به بررسی عملکرد کاربردی آن در بررسی وضعیت تخریب محیط زیست پرداخت.
وی گفت: سنجش از دور در علوم زمین، امکان به دست آوردن داده ها، مدل سازی و تولید علم برای اصلاح معضل های زیست محیطی را فراهم می آورد.
وی افزود: پربارش ترین منطقه کشور، جنوب غربی دریای خزر است و با استفاده از فناوری سنجش از دور می توان نوع، فیزیک و مشتقات ابرهای طوفان زا و برآورد میزان بارش آنها را رصد کرد.
وی اظهار کرد: در سده های قبل در تبریز و اردبیل در هر 50 سال، یکبار گرد و غبار شدید مشاهده می شد اما این رویداد در هر دوره 50 ساله به 15 یا 16 بار افزایش یافته است و فناوری سنجش از دور می تواند این رویداد را پیش بینی کند. رسولی بررسی میزان آسیب وارد شده به لایه ازون که از علت های سرطان پوست است و دما و شوری آب ها و مکان یابی مناسب برای دفن زباله ها را از دیگر مزایای استفاده از فناوری سنجش از دور در علوم زمین دانست. استاد دانشگاه تبریز از خطر نابودی جنگل های ارسباران، کاهش یخچال های طبیعی کوه سبلان طی سال های 1984 تا 2015 از چهار هکتار تا نیم هکتار و فقر شدید منابع آب زیر زمینی در کشور خبر داد.
او ادامه داد: هرچند در جهت اصلاح مشکلات زیست محیطی کارهایی انجام می گیرد اما بهتر است مسوولان با کنار گذاشتن شیوه های اداری و مرسوم و با ورود علمی و جدی نسبت به رفع مشکلات زیست محیطی کشور اقدام کنند.
در ادامه کنگره علمی بین المللی زمین، فضا و انرژی پاک در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل نشست ها و سخنرانی های علمی پژوهشی نظیر بام های سبز شهری راهکار توسعه پایدار، تجزیه و تحلیل هزینه سامانه های جمع آوری زباله، پیش بینی نوسان های سالانه کیفیت آب های زیر زمینی، بررسی روند تغییرات بارش در حوضه جنوبی ارس و شناسایی مناطق بادخیز استان اردبیل برگزار خواهد شد.

منبع : ایرنا