شهرداری‌ها در تفکیک زباله ورود عملیاتی کنند

پنجشنبه 14 آبان 1394 ساعت 11:56
شهرداری‌ها در تفکیک زباله ورود عملیاتی کنند
 شهرداری‌ها در امر تفکیک زباله ورود عملیاتی داشته و زمینه اقدام موثرتری را در این زمینه فراهم آورند. 

به گزارش پسماند ایران، سیدرضا موسویدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ، صبح امروز در نشست با جمعی از شهرداران استان اردبیل با بیان اینکه امر تفکیک زباله به عنوان یک امر حیاتی و تاثیرگذار در حفاظت و صیانت از محیط زیست می‌تواند تاثیرات سازنده‌ای را داشته باشد، اظهار کرد: اجرای طرح تفکیک و بازیافت زباله‌ها علاوه بر آنکه می‌تواند شهر را از آلودگی‌های زیست‌محیطی نجات دهد در رونق ‌بخشیدن به اقتصاد شهری هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف و تغییر الگوی مصرف جامعه را در شرایط کنونی به عنوان عوامل تشدید خسارت به محیط زیست اعلام کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به انواع پسماندها از عادی، پزشکی، کشاورزی، صنعتی و ویژه گرفته تا دیگر پسماندهای مضر طبیعت، گفت: در همه این حوزه‌ها باید شهرداری‌ها ورود پیدا کنند و در تفکیک، دفع و مدیریت درست بازیافت آن اقدامات اساسی را انجام دهند.
موسوی ضرورت راه‌اندازی مجموعه طرح‌های بازیافت و کم شدن خسارت ناشی از دفع پسماندها را با استفاده از طرح تولید بذر و کمپوست یادآور شد و افزود: قرار بود شهرداری با همکاری بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند که بخشی از کار نیز تاکنون انجام شده ولی انتظار می‌رود روند پیشرفت اجرای این پروژه‌ها سرعت بیشتری به خود بگیرد.
این مسئول با بیان اینکه پسماندهای خشک در طبیعت پایدار بوده و تا سال‌ها تجزیه نمی‌شوند، بیان کرد: کاغذ، پلاستیک، شیشه و فلزات و ... از جمله این پسماندها هستند که به راحتی می‌توان در بازگرداندن آنها به چرخه مصرف مجدد اقدامات کاربردی و عملیاتی را انجام داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ضرورت پایین آمدن سرانه تولید زباله را در استان اردبیل یادآور شد و ادامه داد: همچنان این سرانه از میانگین جهانی و کشوری بالا است و انتظار می‌رود با مدیریت مناسب خانواده‌ها این سرانه به حداقل برسد.
موسوی یادآور شد: حفاظت محیط زیست برنامه‌های ملی و منطقه‌ای را در این زمینه دنبال می‌کند و تلاشش بر این است تا یک ظرفیت و فضای مناسب در حوزه مدیریت درست پسماندها و فرهنگ‌سازی در پایین آمدن سرانه و اقدامات پیشگیرانه در به حداقل رساندن آسیب‌های این حوزه را به انجام برساند.
وی تصریح کرد: تا زمانی که شهرداری‌ها در این زمینه کارهای فرهنگ‌سازی، جلب مشارکت‌های مردمی و اقدامات برنامه‌ریزی همراه با تدبیری را انجام ندهند موفقیت در این عرصه امکان‌پذیر نخواهد بود. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: بهتر است شهرداری‌ها در امر تفکیک زباله ورود عملیاتی داشته و زمینه اقدام موثرتری را در این زمینه فراهم آورند.
موسوی در پایان سخنان خود گفت: باید تلاشی را انجام دهیم تا روند جلب مشارکت‌های دو طرف محیط زیست و شهرداری افزایش یافته و زمینه‌ای فراهم آید تا بیشتر و بهتر بتوان کارهای مناسب‌تری را انجام داد.