طرح احداث کارخانه زباله‌سوز در اردبیل پیگیری می‌شود

سه شنبه 19 آبان 1394 ساعت 03:00
طرح احداث کارخانه زباله‌سوز در اردبیل پیگیری می‌شود
 اینکه شرکت آرتا نیرو بازیافت قرار است کارخانه زباله‌سوز و سیستم هاضم در اردبیل دایر کند

 مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اردبیل گفت: طرح احداث کارخانه زباله‌سوز باهدف مدیریت بهینه پسماند در اردبیل به جد از سوی شهرداری پیگیری می‌شود.

به گزارش پسماند ایران، حسین فرزانه بابیان اینکه شرکت آرتا نیرو بازیافت قرار است کارخانه زباله‌سوز و سیستم هاضم در اردبیل دایر کند، تصریح کرد: مشارکت این شرکت در شورای عالی مشارکت تصویب‌شده و قرارداد با شهرداری منعقدشده است.
وی با اشاره به‌ضرورت اتمام امور اداری و مطالعات زیست‌محیطی طرح اضافه کرد: با توجه به اینکه زمین کارخانه نیز تهیه‌شده انتظار می‌رود بعد از اتمام امور اداری عملیات ساخت آغاز شود.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اردبیل در خصوص گله‌مندی محیط‌زیست از محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی بابیان اینکه شیوه‌نامه جامع این مهم در حال تدوین است، ادامه داد: به دنبال آژانس و شرکت‌هایی جهت ساماندهی تخلیه هستیم و در حال حاضر برای ۲۰۰ دستگاه کمپرسی کارت شناسایی تردد صادرشده است.
فرزانه به ۱۰۰ مورد شکایت در خصوص تخلیه نخاله اشاره کرد و افزود: شهرداری به دنبال ساماندهی محل تخلیه دائمی است و به این منظور باید هماهنگی با دستگاه‌های دیگر ازجمله نیروی انتظامی و راهور داشته باشیم. وی بابیان اینکه موضوع تفکیک زباله از مبدأ ضروری است و در این خصوص شرکتی در پنج شهر فعال‌شده بود، ادامه داد: متأسفانه شرکت فعالیت مطلوب نداشت و بعداً تفکیک به پیمانکار واگذار شد که به دلیل اینکه صرفه نداشت باز فعالیت مطلوبی مشاهده نشد.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اردبیل یادآور شد: سال گذشته شهرداری با شرکت سبلان سلولوز برای تفکیک زباله در مبدأ و ایجاد کارخانه کمپوست عقد قرارداد کرد و در چهار نقطه کانکس ثابت دایر کردیم که با استقبال همراه بود. به گفته فرزانه باز همچنان در سطح شهر تفکیک آن چنانکه باید انجام نمی‌شود اما شرکت در بخش کاغذ باطله ادارات فعالیت مستمر دارد.
وی بابیان اینکه اگر کارخانه زباله‌سوز آغاز به کار کند تفکیک هم امکان‌پذیر خواهد بود، در خصوص منع قانونی دفن زباله متذکر شد: به نظر نمی‌رسد دفن زباله به‌کل حذف شود اما با طرح‌های در دست اجرا تقلیل خواهد داشت. در این جلسه شهردار سرعین نیز در خصوص تعیین مکان دفن زباله در این شهر متذکر شد: محل دفن زباله مکان‌یابی شده و استعلامات لازم انجام‌شده است و منتظر استعلام محیط‌زیست استان هستیم.
رضا زنده‌دل در خصوص آلودگی زیست‌محیطی روستای کنزق بابیان اینکه این آلودگی سرریز آب‌های گرم معدنی است، افزود: متأسفانه به دلیل اینکه برخی مناطق آلوده به پلاستیک و آشغال ملک شخصی است شهرداری نمی‌تواند ورود کرده و پاک‌سازی کند.
زنده‌دل معتقد است درصورتی‌که آب منطقه‌ای سازه سرپوشیده در نهر کنزق به طول ۵۰۰ متر و عرض یک و نیم متر اجرا کند سطح آلودگی کاهش خواهد یافت.
وی تأکید کرد: برای طرح تفکیک زباله از مبدأ نیز چند بار مناقصه برگزار کردیم که به دلیل میزان زباله تولیدی در شهر سرعین هیچ فردی حاضر به مشارکت نبود.
شهردار سرعین به مشخص‌سازی محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی در شهر سرعین اشاره کرد و افزود: نظارت کامل صورت می‌گیرد تا در محل تخلیه کنند.
به گفته زنده‌دل در شش‌ماهه دوم سال سه الی چهار تن و در شش‌ماهه اول سال حدود ۵۰ الی ۶۰ تن زباله در شهر سرعین تولید می‌شود و میزان تولید به‌صورت متوسط ۱۵ تن است.

 

منبع : خبرگزاری مهر