تولید بیش از 15 تن کود توسط سایت ورمی کمپوست دانشکده بهداشت کرمانشاه

سه شنبه 19 آبان 1394 ساعت 01:30
تولید بیش از 15 تن کود توسط سایت ورمی کمپوست دانشکده بهداشت کرمانشاه
 این میزان کود تولید شده به صورت رایگان در بین مردم قرار می گیرد


یک متخصص بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به کاربرد آموزشی و تحقیقاتی سایت تولید ورمی کمپوست در دانشکده بهداشت اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از 15 تن کود توسط این سایت تولید شده است.
دکترعلیرضا موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید براینکه بازیافت پسماند از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار کرد: این میزان کود تولید شده به صورت رایگان در بین مردم قرار گرفته و یا در باغ میوه دانشکده استفاده شده است. وی تولید کود از زباله را یکی از راهکارهای رسیدن به این هدف عنوان کرد و ادامه داد: اگر بخواهیم علاوه بر حفظ محیط زیست در جهت اشتغال زایی حرکت کنیم می توانیم به سمت تولید کود آلی توسط فرآیند ورمی کمپوست برویم که این امر از روشهای بازیافت پسماند آلی است.
به گفته این عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت کرمانشاه، تاکنون بیش از یک هزار برگ پمفلت آموزش تولید ورمی کمپوست خانگی که توسط این دپارتمان تهیه شده با هدف آموزش همگانی مردم در سطح شهر کرمانشاه توزیع شده است. وی اظهار کرد: خانوارها می توانند با ایجاد یک سیستم ساده تولید ورمی کمپوست در منزل علاوه بر استفاده از کود تولیدی در باغچه شخصی و یا در پای درختان داخل کوچه، باعث کاهش هزینه های جمع آوری زباله و در نهایت تامین سلامت محیط زیست شوند.
این متخصص بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از این اقدام به عنوان یک صنعت و فعالیت حرفه ای یاد کرد و افزود: با توجه به حجم وسیع زباله برای حفظ محیط زیست باید در مسیر بازیافت و در نتیجه مدیرت پسماند حرکت کرد. این روش با بهره گرفتن از توانایی گونه های خاصی از کرم های خاکی رونق قابل توجهی در تبدیل زباله به محصولی استراتژیک (کود ارگانیک) داشته است.
این سایت با هدف اجرای برنامه های آموزشی، تحقیقاتی به منظور ارتقا توانمندیهای علمی دانشجویان با همکاری گروه مهندسی بهداشت محیط و حوزه اداری دانشکده راه اندازی شده است.