در هر ثانیه‌ 18 لیتر بر ثانیه شیرابه‌ ‌وارد رودخانه‌های رشت می‌شود

یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 03:40
در هر ثانیه‌ 18 لیتر بر ثانیه شیرابه‌ ‌وارد رودخانه‌های رشت می‌شود
‌به عزم جهادی مدیران برای اختصاص راه دسترسی جایگاه دفن زباله سراوان نیاز داریم.

به گزارش پسماند ایران، جایگاه دفن زباله سراوان این روزها با وضعیت اسفباری دست و پنجه نرم می‌کند. شیرابه‌ها بیشتر بصورت روان آب در رودخانه‌ها تخلیه می‌شوند و این امر موجب می‌شود‌ محل دفن زباله (لندفیل) سراوان در هر ثانیه چهار لیتر بر ثانیه شیرابه تولید کرده و به ‌رودخانه‌ها تزریق ‌کند. خبر بدتر این است که بارش باران موجب می‌شود که در هر ثانیه‌ 18 لیتر بر ثانیه شیرابه‌ زباله‌ها وارد رودخانه‌های رشت شود.
‌حجم زیاد آلودگی‌های و شیرابه‌های سراوان رودخانه‌های گوهر‌رود و زر‌جوب را به آلوده‌ترین رودخانه‌های گیتی تبدیل کرده است. یک طرح و اقدامی مثبت و فوری می‌تواند مرگ را به دلیل آلوده شدن آب‌های زیرزمینی به مردم استان نزیدک شده است را دور کند.
دکتر محمدعلی ثابت قدم شهردار امروز در جلسه راه دسترسی جهت مدیریت جایگاه دفن زباله سراوان و مدیریت شیرابه‌های این مکان که در دفتر شهردار رشت با حضور برخی از اعضای شورای شهر رشت و مدیران منابع طبیعی برگزار شد، گفت: شهرداری رشت طرحی کاملا علمی با تکنولوژی مدرن برای ساماندهی جایگاه دفن زباله و کنترل شیرابه‌های آن در دست دارد و در صورت تخصیص اعتبار لازم و موافقت سازمان منابع گیلان به منظور اختصاص راه دسترسی و همچنین اختصاص زمین برای احداث تصفیه خانه این جایگاه می‌توان مشکلات این جایگاه را در مدت زمانی تعیین شده به حداقل ممکن رساند.
30 درصد آلودگی رودخانه‌های رشت مربوط به جایگاه دفن زباله است
وی اضافه کرد: شیرابه‌ زباله‌های سراوان عامل اصلی 30درصد از آلودگی رودخانه‌های رشت هستند و مابقی آلودگی‌ها مربوط به آلودگی‌های شهر صنعتی رشت، فاضلاب‌های خانگی و فاضلاب‌های بیمارستانی است.
‌فاطمه شیرزاد ‌عضو شورای اسلامی شهر رشت در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه ساماندهی وضعیت جایگاه دفن زباله سراوان توجه به حقوق و منافع مردم است، اضافه کرد: وقت آن رسیده است که موافقت‌ها برای ایجاد راه دسترسی جایگاه دفن زباله سراوان انجام شود تا در زمان بندی تعیین شده به نتیجه‌های مورد نظر برسیم.
‌چاه‌های حاشیه جایگاه دفن زباله سراوان از سم شیرابه‌ها پر شده است
وی با بیان اینکه شیرابه‌های سمی سراوان به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب جدی می‌زند و این آسیب موجب می‌شود مردم رشت ضررهای بیشتری را ببینند، خاطر‌نشان کرد: روستاییان حاشیه این جایگاه دفن زباله با مشکلات جدی مواجه هستند و چاه‌های آنها از شیرابه‌های زباله‌ها پر شده است.
فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه سال‌هاست کسی برای مدیریت سراوان نتوانسته کسی کاری انجام دهد، تاکید کرد: نیاز به عزم جدی و مدیریت جهادی داریم تا هر چه سریعتر اقدامات لازم برای ایجاد راه دسترسی مکان دفن زباله سراوان انجام شود.
عضو شورای اسلامی شهر رشت، تصریح کرد: مدیران منابع صبیعی استان همواره در افزایش سرانه فضای سبز در رشت نظیر پارک مفاخر و پارک 400هکتاری توانسته اقدامات موثری در جهت بهبود وضعیت شهر رشت بردارند و انتظار داریم با تخصیص زمین راه دسترسی جایگاه دفن زباله هرچه سریعتر طرح خوبی که آماده است را جهت کنترل شیرابه جایگاه دفن زباله اجرایی کنیم.
وی در خصوص قطع درختان برای ایجاد راه دسترسی ادامه داد: اگر قرار باشد درختان خشک و بیمار این راه را حفظ کنیم دیری نمی‌گذرد که به محیط زیست و منابع طبیعی خسارت‌های هنگفتی به دلیل جاری شدن شیرابه‌ها وارد شود.
درختانی که اگر قطع نشوند، درختان دیگر را نابود می‌کنند
فاطمه شیرزاد تاکید کرد: در صورتی که فکر کنیم نباید برای ایجاد راه دسترسی درختان خشک را قطع کنیم، به زودی شیرابه‌های این جایگاه دفن زباله سایر درختان اطراف این روستاها که در حال حاضر سالم هستند را خشک خواهند کرد و ضرری صد برابر دامن درختان منطقه را خواهد گرفت.
وی افزود:همه همت ما این است که با توجه با اعتمادی که مردم به ما داشته‌اند و با رای خود ما را برای فعالیت در شورای اسلامی رشت انتخاب کرده‌اند، ما نیز بتوانیم با ساماندهی جایگاه دفن زباله سراوان گامی موثر در جهت نجات جان و مال مردم رشت برداریم. وی گفت: انتظار می‌رود پس از 30 سال که مردم چشم به راه حل این جایگاه دفن زباله هستند، این مدیریت امسال انجام شود تا کوتاهی‌های مدیران قبلی در این خصوص جبران شود و شاید خجالت بکشند.

 

منبع :  ایسنا