واگذاری 20 خودروی جمع‌آوری زباله به روستاهای خراسان جنوبی

سه شنبه 26 آبان 1394 ساعت 11:55
واگذاری 20 خودروی جمع‌آوری زباله به روستاهای خراسان جنوبی
 زباله‌های 177 روستا توسط دهیاری‌ها، 234 روستا توسط تعاونی‌ دهیاری‌ها و 60 روستا توسط بخش خصوصی جمع‌آوری می‌شود.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: برای سال‌جاری 20 خودروی جمع‌آوری زباله پیشنهاد شده که به احتمال زیاد در دهه فجر در اختیار روستاهای استان قرار می‌گیرد.
به گزارش پسماند ایران، محمد شفیعی صبح امروز در کارگروه مدیریت پسماند خراسان‌جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر یک‌هزار و 886 روستا در استان دارای سکنه هستند که از این تعداد 817 روستا بالای 20 خانوار و دارای دهیاری هستند.
وی با بیان اینکه جمع‌آوری پسماندها در 472 روستا انجام می‎شود، تصریح کرد: از این تعداد در 334 روستا جمع‌آوری پسماندها به صورت غیرمکانیزه انجام می‎شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه جمع‌آوری زباله‌ها در روستاهای استان از سه طریق توسط دهیاری‌ها، تعاونی‌های دهیاری‌ها و بخش خصوصی صورت می‌گیرد، یادآور شد: در حال حاضر در سطح استان، زباله‌های 177 روستا توسط دهیاری‌ها، 234 روستا توسط تعاونی‌ دهیاری‌ها و 60 روستا توسط بخش خصوصی جمع‌آوری می‌شود.
شفیعی با بیان اینکه در سال گذشته 57 دستگاه خودروی جمع‌آوری زباله در بین دهیاری‌های استان برای جمع‌آوری زباله روستاها تقسیم شده است، گفت: برای سال‌جاری نیز 20 خودروی جمع‌آوری زباله پیشنهاد شده که به احتمال زیاد در دهه فجر در اختیار روستاهای استان قرار می‌گیرد.
وی افزود: پیشنهاد می‌شود، مکان‌های دفن پسماند، برای مجموع روستاهای استان به طور مجدد براساس دستورالعمل جدید توسط فرمانداران بررسی شده و در کمیته شهرستان تصویب و گزارش شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به مبتنی بودن مدیریت پسماند بر بهای خدمات جمع‌آوری‌شده از سوی دهیاران از اهالی، برای فرهنگ‌سازی پرداخت هزینه خانوار در گام نخست، موضوع در دستور کار سازمان‌های فرهنگی قرار گیرد و در گام دوم انجام خدمات عمومی توسط دستگاه‌های اجرایی تا حد امکان منوط به اخذ گواهی تسویه حساب دهیاری شود.
شفیعی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می‌شود، موضوع تفکیک از مبدا و برنامه‌های کاهش تولید و بهره‌برداری از بازیافت زباله توسط بخش خصوصی در شهرستان‌ها با محوریت فرمانداری‌ها در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه طرح جامع پسماند استان با لحاظ‌نمودن مدیریت پسماند روستایی می‎تواند در مدیریت صحیح و یکپارچه پسماند استان از جمله روستایی کمک ‎کند، یادآور شد: در تدوین طرح جامع پسماندهای شهرستان‎ها، طرح جامع پسماند شهری و روستایی با هم دیده شود.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی درخواست کرد که مانند سابق سایت دفن زباله شهرداری بیرجند نسبت به پذیرش زباله و ماشین‎آلات دهیاری‎های حاشیه شهر بیرجند بدون دریافت حق‌الزحمه اقدام کند.