زائران برای حفظ محیط زیست مدیریت پسماند را جدی بگیرند

سه شنبه 10 آذر 1394 ساعت 11:44
زائران برای حفظ محیط زیست مدیریت پسماند را جدی بگیرند
 زائران در طول مسیر تردد خود به سمت مرز مهران مدیریت پسماندها و زباله ها را جدی گرفته و برای حفظ محیط زیست آن را اعمال کنند.

مازیار سلیمان نژاد  مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام اظهار کرد: از همه فرمانداری ها، شهرداری ها و بخشداری های مسیر تردد و عبور زائران اربعین حسینی خواسته شده که سطل های زباله برای استفاده زائران تعبیه کنند.
وی افزود: یکی از مهمترین برنامه های این اداره کل، پاکسازی مسیرهای طبیعی منتهی به مهران از وجود زباله ها و پسماندها با کمک انجمن های مردم نهاد زیست محیطی و دیگر افراد علاقمند به محیط زیست سالم است.
سلیمان نژاد ادامه داد: پیام های زیستی از طریق بروشور، بنر،... به زائران ابلاغ شده اما حفظ و سلامت محیط زیست نیازمند اقداماتی بیش از این است و باید همه مسئولان مرتبط در تعبیه سطل های زباله در مسیرهای پرتردد خارج شهر جدی تر عمل کنند. وی یادآور شد: امسال رانندگان و سرپرست کاروان های مختلف در خصوص حفظ سلامت بهداشت محیط توسط مسافران آموزش های لازم را فراگرفته اند و از همه آنها خواسته شده زباله و پسماند زائران را در یک قسمت از ماشین خود جمع آوری و پس از رسیدن به اولین سطل زباله تعبیه شده در مسیر آن را تخلیه کنند.
هر چند پخت نذری امری نیک و پسندیده است و بی شک اجری معنوی را برای تهیه کنندگان آن به همراه خواهد داشت اما نکته مهم و حایزاهمیت رفتار و عملکردی است که تناول کنندگان نذری بعد از خوردن آن انجام می دهند.
بطور معمول و البته تاسف انگیز در ایامی چون عاشورا و اربعین دیدن ظروف، بطری های نوشیدنی و لیوان های یکبار مصرف ولو شده ای است که بعد از میل کردن محتویات داخل آن توسط افراد بی مبالات به گوشه و کنارمعابر و میادین عمومی و مسیرهای تردد خارج از شهر پرت می شود و چهره شهر و طبیعت را به صورتی نازیبا دگرگون می سازد.
 مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی استان ایلام کانون اصلی و مهم تردد زوار سوگوار حسینی به عتبات عالیات است سال گذشته در ایام منتهی به اربعین بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر عزادار برای شرکت در آیین های سوگواری و زیارت عتبات عالیات از این مرز به کشورعراق سفر کردند که پیش بینی می شود، این میزان اربعین امسال تا دو میلیون نفر افزایش یابد.