فروش پسماند صنعتی به شرکت‌های واسطه غیر قانونی است

پنجشنبه 01 مهر 1400 ساعت 22:31

 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: فروش، عرضه و مدیریت هرگونه پسماند صنعتی و ویژه بایستی مطابق با قوانین و مقررات زیست محیطی و دستورالعمل های ابلاغی از سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود و در غیر اینصورت غیر قانونی است.

حمیرا صفی قلی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: براساس ضوابط و مقررات اجرایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، لازم است هرگونه مدیریت پسماند صنعتی و ویژه شامل فروش، بازیافت و امحا از طریق سامانه جامع محیط زیست و براساس مجوز سامانه ای  صورت پذیرد.

وی  گفت: طبق اطلاعات دریافت شده، اقدام یکی از شرکت‌های فولاد ساز در استان اصفهان مبنی برفروش غیر مستقیم پسماندهای صنعتی از طریق شرکت‌های واسطه به واحدهای صنعتی دارای آلایندگی‌های زیست محیطی، غیرقانونی تشخیص داده شد و پس از بررسی بارنامه‌های مرتبط، ضمن هماهنگی به عمل آمده با ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌های اصفهان و مبارکه و همچنین مرکزپایش اداره کل، موضوع پیگیری شد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: درخواست توقف این اقدام غیر قانونی از مرجع قضایی با استناد به ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه و با حکم صادره توسط دادستان آن شهرستان انجام یافت.

به گفته کارشناسان برخی فلزات سنگین موجود در پسماندهای صنعتی در صورت ترکیب شدن با خاک در پی دفن غیراصولی می توانند خطرات زیست محیطی به همراه داشته و با آلوده کردن آب و خاک، سلامت انسان ها را نیز تهدید کنند.

طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی و موجب آلودگی محیط زیست شناخته شود، ممنوع است.